Livmoderhalscancer eller vad?
26.12.2014
Min mens har varit regelbunden sedan jag gick i 7an och nu går jag i 9an. Min senaste mens slutade för 8 dagar sedan, men för 3 dagar sedan märkte jag att det kom blod ur mitt underliv då jag gick på wc. Det är inte mens, för mens har ju en speciell lukt och lite speciell konsistens, men dethär luktade och verkade vara rent BLOD. Jag googlade runt på "blod från underlivet, inte mens" och sånt, och det som kom mest fram var livmoderhalscancer. Min pappa har haft hudcancer (han överlevde) och min mormor har haft livmoderhalscancer (hon överlevde inte), så jag har iallafall cancer i släkten. Jag har blött hela tiden i dessa 3 dagar, inte så värst mycket men ändå. Dessutom har jag haft ont i nedre delen av magen hela dagen idag. Jag har haft min pojkvän i 3 år, och vi var haft sex ungefär 2 gånger i veckan sedan i april i år. Och det var efter vårat senaste samlag för 3 dagar sedan som jag började blöda. På google hittade jag ofta meningen "den första symtomen på livmoderhalscancer är blödningar exempelvis efter samlag" förekomma. Har berättat om detta till min mamma (förutom dendär sex-delen), och hon sa att hon tänker ringa till hälsovårdscentralen i byn någon dag, men min pojkvän tycker att jag ska så fort som möjligt till ett ordentligt sjukhus antingen i Vasa eller i Tammerfors. Är det verkligen så bråttom som min pojkvän tycker, eller ska jag lyda mamma? Hur allvarligt verkar detta vara? Snälla svara fort före jag dör av oro istället för av cancer.. Orolig

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Barnmorskan Mari svarar
30.12.2014
Hejsan!
Jag förstår att du är orolig nu och det är jättebra att du har berättat om blodet för din mamma. Hon vill ditt bästa och hjälper och stöder dig så du får kontrollerat varför du blöder. Jag har skickat din fråga till vår expert och svaret kommer nog inom några dagar, sätter det här under mitt svar sedan, okej!? Hoppas att du orkar vänta på det lite nu. Tills dess tycker jag nog att det är bra att fara till t.ex. hälsovårdscentarlen i din hemkommun så de kan granska situationen, ta fast din mamma med som stöd.
Med vänlig hälsning,
ungdomsinformatören Jenny
Hej,
Du skriver att du haft regelbunden mens i ca två år. Du har aldrig haft mellanblödningar heller? Ibland kan man ju ha en liten blödning kring ägglossning som du borde ha haft då ungefär när blödningen började, lite beroende på menscykeln och så förstås. Kan vara fråga om någon cysta på äggstockarna också, ibland kan en sån cysta gå sönder och man får ont nere i magen och ev börjar blöda. Eller så är det så att du är/har varit gravid och blödningen beror på det, eller ett hotande missfall. Cancer låter osannolikt eftersom du är så ung. Men det lönar sej absolut att kolla upp saken, det är onödigt att gå runt och vara orolig. Börja med att ta ett graviditetstest. Sen är enklaste vägen att gå via hälsovårdscentralen som kan göra en första kontroll och bedömning, de kan vid behov skicka dej vidare till sjukhus för mera undersökningar. Alternativt söker du dej till någon privat läkarmottagning var du får träffa en gynekolog direkt. Det kostar förstås lite mera. Be din mamma hjälpa dej om hon redan är insatt i saken.
Lycka till!
mvh
Mari, barnmorska