Lukta illa där nere
30.03.2023
Hej!
Jag är en 15 årig tjej som länge (ca 1 års tid) känt att jag luktat väldigt illa där nere, en stark lite ”frätande” lukt som man känner om man t.ex luktar på mina underkläder. Själva färgen på flytningarna är rätt normal och också konsistensen. Jag har googlat lite och funderar om det kan vara bakteriell vaginos. Ibland känns det som att lukten kan försvinna, men kommer alltid tillbaka. Jag har inte haft sex så det borde väl inte röra sig om någon könssjukdom.
Jag har ingen aning vad jag ska göra. Borde jag kontakta någon för att kolla upp det, i såna fall vem och var? Flickan som luktar illa
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
06.04.2023
Hej!
Det kan handla om en bakteriell obalans. Vaginos behöver det nödvändigtvis inte vara. Du kan prova att köpa receptfritt på apoteket för att använda nu, och hjälper det så behövs isåfall ingen vidare kontakt någonstans! Ifall symtomen kommer tillbaka ganska direkt efter användningen så behöver du kontakta en läkare som sen kan skriva ut något receptbelagt åt dig. De receptfria brukar dock vara super effektiva om man använder dem enligt anvisningarna. Det viktiga är att under behandlingstiden som brukar vara 7-10 dagar ej ha mens eller samlag. De finns på intimhyllan!
Kram!
Malin
Ps. När du går till apoteket kan du prata med någon i personalen och beskriva dina problem och förklara att du fått som rekommendation att pröva något receptfritt innan du tar kontakt med läkare. Ifall det känns nervöst kom ihåg att dom som jobbar där är professionella och träffar personer med samma problem som dig varje dag. //Rosanna på Decibel