Luktar illa?
04.04.2014
Hej jag är ännu oskuld, och varje gång jag börjar komma i närkontakt med en man, så börjar mitt underliv svettas och lukta som en riktig gris. Det är jätte störande för att alla tycker det är äckligt och stöter bort männen. Men nu har jag börjat köpa Axe deodorant och brukar spruta ner i mina strings. Men efter jag hållit på med det här, det har börjat gå bättre med männen,men nu har det börjat svida och lukta fränt katt urin. Fast jag går i duschen varje dag, fortsätter det att svida, och jag tror Axe har kommit in i mitt underliv. För jag har ju bara testat spruta in i stringsen då jag skall ut på krog, och försöka mista oskulden. Anonym tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.04.2014
Hej Anonym tjej!
Förlåt att vi säger det, men nu kör du med en taktik som bara förvärrar allt, alltså Axen. Vi ska förklara lite hur underlivet funkar, så förstår du:
För det första angående doften. Alla normala och välmående underliv doftar och smakar - det är faktiskt det doftlösa och smaklösa som är onormalt. Ett friskt underliv har en egen personlig doft som också innehåller feromoner, ett slags osynligt sexuellt upphetsande luftburet hormon. Men i dagens samhälle är vi så hyperhygieniska att det gått till överdrift, speciellt när det gäller underlivet, att vi till och med skapar en massa problem för oss själva, som du gör nu. Se i underlivet så finns det ett flertal olika saker som vår smarta moder natur har gett oss som försvar. Första försvarsmuren är könshåret, pubeshåret. Det håller dels bort alla bakterier och smuts (du har säkert märkt att könshåret naturligt krullar sig bort från springan in mellan blygdläpparna), dels fungerar det som en skyddande luftkudde som både håller huden fräsch, naturligt torr och lagom varm och dels skyddar könshåret mot friktion när hudlagren skaver mot varandra. Rakar man bort könshåret så är det mera sannolikt att man får fuktutslag, skavsår, röda nippror, torr och fansig hy, inåtväxande hårstrån och talgkörtelinflammationer samt fel PH-balans och bakterienagrepp. Både utanpå blygdläpparna men framförallt i slidan är det naturligt väldigt surt (PH 3,8-4,4), men tvättar man för mycket eller använder tvål så rubbas hela balansen.
Andra försvarsmuren är flytningarna (vars uppgift bla är att skölja bort tex bakterer som ändå kommit förbi könhåret), smegman (kroppens eget glidmedel, kan visa sig som vita klimpar i hudvecken innanför blygdläpparna) och en naturlig skyddande bakterieflora i fukten i slemhinnorna, som bland annat består av mjölksyrebakterier. Det ska som sagt vara surt i slidan. Om man tvättar mer än en gång per dag (helst ska man bara tvätta varannan dag och inte låta vattnet rinna direkt in) så tvättar man bort det naturliga skyddet! Då är underlivet försvarslöst och måste snabba tag kompensera med att producera mera flytningar och smegma. Slemhinnorna (den del av huden som är lite mörkare och glänsande) blir torra och fnasiga och mera mottagliga för bakterieinfektioner speciellt av tvål, eftersom tvålen torkar ut och är basisk. Hela underlivets miljö blir helt åt skogen - och då börjar det LUKTA! Det kan kännas värre när man blir sexuellt upphetsad, eftersom det då kommer mera naturligt glidmedel ur speciella körtlar i underlivet - och är bakteriefloran rubbad, så kan "fel" sorts bakterier ha fått fäste och ger ifrån sig äckellukt. Och huden är irriterad och röd och svidande av de här orsakerna. Speciellt efter duschen kan det svida som värst, eftersom man då kanske dels tvättat bort allt försvar och dels rört om i de redan överansträngda slemhinnorna (blir lite som skavsår).
Har man illaluktande flytningar eller allmänt luktar illa och fränt ur underlivet, så beror det högst troligen alltså på att hela balansen i underlivet är uppochnervänd och/eller att man har en bakterieinfektion. Har du dessutom sprutat en massa starka kemikalier (Axe är superstarkt) i trosan, som är i kontakt med huden och slemhinnorna (speciellt strings) så att kemikalierna kommit in, så protesterar kroppen högljutt genom att ge ifrån sig det tydligaste tecknet på att något är på tok: lukt och svidande/kliande.
Bäst vore det nu om du gick till kommunens preventivrådgivning/familjeplanering och testade dig för bakterieinfektioner (bakterieinfektion och svampinfektion kan man mycket väl få utan att någonsin ha haft sex). Det är mycket möjligt att din kropp behöver både antibiotika mot infektionen och en stor dos "goda" bakterier utskrivna för att få ordning på balansen igen. Men vi ska ge dig lite beprövade huskurer också.
Först och främst lönar det sig att försöka återställa fukt- och fettbalansen, genom att smörja med en hudolja eller en parfymfri bassalva. Naturliga oljor som mandelolja eller olivolja är snällast mot kroppen, eftersom huden ändå kan andas med dem. De har nog hudoljor på apoteket också, men de är baserade på mineralolja. Sedan tillför du också mjölksyrebakterier. Du kan göra det enkelt genom att smörja underlivet så långt in du räcks med antingen surmjölk eller naturell yoghurt. De innehåller rätt sorts mjölksyrebakterier. Men det finns också både vagitorer och smörjor på apoteket just med den här sortens mjölksyrebakterier för det här ändamålet. Där finns också olika produkter som enkom är menade att återställa både PH-balansen och den skyddande bakteriefloran. Sedan kan man också lugna ner irritationen och det svidande med aloe vera-kräm (också från apoteket) eller Bepanthen om man märker riktigt som skavsår eller sår. Och så ska man luftbada så mycket man kan. Huden och underlivet behöver få andas, så att sova utan något på nedre delen av kroppen, gå omkring med kjol utan trosor hemma, ha lösa byxor och skippa spetsstringsen till förmån för lösare bomullstrosor när man kan gör susen!
Pröva med de här olika knepen. Vissa saker kan göra att det lugnar ner sig direkt, andra kanske behöver en vecka eller så på sig för att få ordning på torpet igen. Men har inget hjälpt på ett par veckor så ska du absolut söka vård. Att ha råddat till underlivets balans på det här viset är supervanligt idag och inget att skämmas för. Hur man egentligen ska sköta sin underlivshygien är ju inte heller något de tar upp på hälsokunskapslektionerna i varendaste högstadium. Huvudsaken är att du börjar må bättre snart och inte behöver bli ledsen för att du luktar.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna