luktar illa
06.05.2014
Hejj Decibel!! Jag måste använda trosskydd varje dag för de blir typ gult i dom,om jag inte använder blire kladdigt och luktar illa. Innanför blygdläpparna är det sånt här vitt vet inte vad de är eller så. Jobbigaste är att jag luktar som sagt men inte så att nån känner de.Jag är oskuld men tänk så vill han jag har sex med i framtiden typ gå ner på en då kmr jag lukta illa ju!! Vågar inte berätta dehär till någon skulle va sååå pinsamt :/ Ni tror inte att ja kan ha svamp ? Eller något annat?! Sen vill jag bara tillägga att ni är en sjukt bra siida♡ Jag har skrivit förut att ja ville börja träna och nu har jag det+har jag inte skärt mig sen Januari..ångrar mig jättemkt nu när de är vita streck på armen..ha de bra!♥ xoxo

Ungdomsinformatören Lena svarar
14.05.2014
Hej xoxo!
Först och främst: tack för berömmet, det värmer att höra att vi kunnat hjälpa dig och att du nu mår bättre! <3 och förlåt att du fått vänta på svar i några dagar. Men nu ska vi ta itu med din fråga!
Du säger att du måste använda trosskydd varje dag för att det annars blir gult i trosorna och det luktar illa. Men faktiskt är det så att ett friskt, normalt tjejunderliv har en alldeles speciell lukt och smak och den är helt individuell - alla tjejer har sin egen lukt! Det är helt normalt! I dagens hygienfixerade samhälle tycker vi bara att all lukt betyder att något är fel eller på tok, fastän det inte alls skulle vara det. Så kanske du bara inbillar dig att det luktar illa?
Vi tror inte att det är frågan om svamp, eftersom du då skulle ha andra symptom som grynaktiga flytningar och klåda. Nej, vi tror att det är frågan om helt vanliga flytningar som varje tjej har och som är ett tecken på pubertet. Flytningarna är till för att skölja bort eventuella bakterier och smuts ut ur slidan, de hjälper också till att hålla slemhinnorna fuktiga och mjuka och de motverkar infektioner. Flytningarna är alltså inget dåligt, tvärtom!
Du säger att du använder trosskydd pga av flytningarna, men det kan faktiskt hända att flytningarna blir rikligare av trosskydden. Man ska helst inte använda trosskydd varje dag, eftersom underlivet måste få andas. Försök att sluta använda trosskydd, det är helt okej att det lämnar en vit fläck i trosorna. (Till en början måste du byta trosor kanske oftare, men flytningarnas mängd borde lätta efter en tid). Det är bättre än att använda trosskydd hela tiden. Sov också helst utan trosor och tvätta underlivet bara med ljummet vatten (inget tvål!), då mår det bättre!
Det vita som du har innanför blygdläpparna kallas smegma. Smegmans uppgift är att fungera som kroppens eget glidmedel. Även pojkar har det under förhuden. Smegman förhindrar att hudvecken i slidan ska gnidas mot varandra när man tex går eller springer, så att man inte ska få skavsår. Den fungerar även som glidmedel när man ska ha sex. Det är alltså meningen att smegman ska finnas där, det är inte ett tecken på att något är på tok.
Vi tror alltså inte att något är på tok, som sagt, brukar flytningarna lukta lite surt, men förstås ska de inte lukta direkt illa. Om du är säker på att lukten är illa, och att den inte lättar efter att du slutat använda trosskydd och låtit underlivet andas, så kan det vara ett tecken på att du har en infektion i underlivet. Isf kan du berätta om det för din mamma (fastän det kan kännas pinsamt) och så kan hon beställa tid för dig till tex preventivrådgivningen där de kan kolla upp saken.
Hälsar ungdomsinformatören Lena på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor