Mår så dåligt över dethär...
22.02.2015
Jo men nu är det så här att jag är såå less på min kropp!
För ca ett år sedan beslöt jag mig för att börja gå upp i vikt i hopp om att få större bröst samt för att kunna börja få mens. Då var jag ca 163 och vägde runt 44 kg.
Nu ett år senare, är ca 165 och väger runt 50 kg, grattis till mig kan man ju tycka men icke! Mina bröst har inte växt ett skit vad jag kan se! (Ursäkta fult ordval) och det gör mig så frustrerad! Jo tack o lov fick jag ju min mens, även om den är rätt oregelbunden, men sen att min mage börjat puta så vet jag inte vad jag ska göra åt! Vill verkligen få en smal mage igen och har därför börjat träna magmusklerna med massa övningar som jag sett på youtube men kan inte säga att jag sett några direkta framsteg.. Och sen är det väl så att brösten kan bli mindre om man börjar träna? Så då har jag också börjat träna bröstmusklerna också ifall om.
Men som sagt, förtvivlad är jag då inget verkar bli som jag vill, även om jag var väldigt dum som trodde att det bara var att äta för att gå upp i vikt, medans jag inte tränade överhuvudtaget...
Så ja, finns det ingenting att göra åt mina bröst längre? Sen innan ni frågar: nja min mamma och andra närmaste kvinnliga släktingar har väl kanske inte heller enorma bröst (då det kan vara genetiskt dethär med brösten) men sen så har bl.a. min mamma och min faster (som jag tror jag är närmast lik) varit väldigt smala som tonåringar och de vägde runt bara ca 40 kg, så borde jag försöka gå ner till min förgående vikt? Skulle vara väldigt harmt i såfall, men jag är dock villig att göra vad som krävs, för i det här skicket vägrar jag gå runt i bikini i sommar...
Och sen undrar jag, finns det alls nån hopp om att jag skulle kunna få större bröst? Eller är jag dömd att alltid ha en ca 70A? För liksom trots det att jag faktiskt har kurvor i nuläget, t.o.m. en relativt stor rumpa om man säger som så, så verkar ju inte direkt min viktuppgång gjort någon skillnad på mitt platta byst...
Nåja, tack för mig! Pannkakan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.02.2015
Hej Pannkakan!
Oj vännen att du ska ha så många negativa tankar om din egen kropp. Om du läser igenom din fråga igen som om det vore någon främlings fråga, så ser du säkert hur den här människan hackar ner på sin kropp som inte vill lyda henne, försöker styra över den genom att gå upp i vikt och träna (som om den vore en maskin man kunde ställa in), är arg på den för att den inte följer skönhetsidealen som råder just nu, har en massa skyhöga krav på den inför beach-säsongen och som inte har det minsta lilla tålamod med den (lite magövningar och så ska den vara perfekt med detsamma)...
Tycker du inte också lite synd om den här tjejen som är så himla hård mot sig själv? Skulle du inte ge henner rådet att försöka tycka om sig själv som hon är? Och skulle du inte avråda henne från att gå ner i vikt och varna henne för vad negativa tankar kan skapa (förvrängda självbilder, ätstörningar osv)? Skulle du inte påminna henne om att njuta av solen där på stranden istället för att fokusera på vad andra skulle tycka, skaffa en snygg BH istället för att misströsta, be henne ha tålamod med kroppens utveckling (för hon har enligt åldern flera år kvar av tonåren och mycket kan ännu hända). Skulle du kanske säga att "strong is the new slim" och bättre med en frisk kropp än ett benrangel? Kanske du också skulle veta att bröstens storlek absolut hänger ihop med mängden underhudsfett, att bröst består mest av fett, så går man upp i vikt blir de större och ner i vikt blir de mindre - såklart utgående från grundstorleken? Och påminna henne om att hemligheten med att vara nöjd med sig själv sitter mellan öronen, inte i kupstorleken. Att det är självkänslan som är nykeln till komplexen - fastän man skulle bli av med komplexet men fortfarande vara fixerad vid sin utsida, så skulle man inte bli ett dugg lyckligare för det (bara hitta något annat på kroppen att störa sig på och vilja "förbättra").
Bröststoleken är inte avgörande för hur lycklig du är. De spelar inte alls så stor roll för hur nöjd du kan känna dig i ditt eget skal. Jo, det är så ofantligt lätt att trilla ner i utseende-träsket och gå på alla dumma artiklar om hur man ska få en platt mage, reklamer för gym-medlemsskap, lyssna på kompisars gnäll om sina kroppar... Men minns att en aaalldeles för stor del av vår värld nu består av folk som vill tjäna pengar på andra människors komplex och dåliga självförtroende. Gymmen vill tjäna pengar på att du är missnöjd med din mage - så de och tidningar och tv-program osv visar upp bilder på platta magar för att hjärntvätta folk till att tycka att det är skönhetsidealet. BH-tillverkarna vill sälja dyrare BH:ar med olika stoppning... Get my point? Även de bästa av oss rycks tillfälligt med i den här hysterin om hur våra kroppar ska se ut, även de bästa av oss har stunder framför spegeln när vi för en inre dialog med oss själva om hur fläskiga vi är eller småbröstade eller finniga eller vad vi nu har för älsklingsfiender.
Du ville kanske att jag skulle ge ännu bättre tips på magmuskelövningar? Eller länka till webbshoppar för magiska BH:ar som gör brösten upp till 3 kupstorlekar större medan du sover med dem på? Skulle vi vara en bra ungdomsinfoportal då? Förlåt. Istället ska jag länka till lite sidor här på Decibel. Läs gärna komplex och hur man blir av med dem och självkänsla och självförtroende, varför inte Hitta livsgnistan också. Den enda genvägen till snyggare bröst och mage är att jobba med det som sitter mellan öronen, vännen <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott