Mellan mensen
18.11.2014
Hej.
Jag äter ppiller och nu 2 veckor efter mensen så har ja fått bruna flytningar och ibland så sticker det till i nedre delen av magen. Har tagit ppiller nu i ca 4 år och det här är första gången jag får mellan blödningar.
Under mensen och efter mensen hade jag de så kallade huggningarna som fortsatt tills nu. Inte så kraftigt men lite ibland. :|

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2014
Hej.
Det finns lite olika anledningar till att man får mellanblödningar, men de är vanligare hos kvinnor som inte äter p-piller. Först och främst borde man kanske kontrollera att du inte har någon könssjukdom eller infektion som orsakar mellanblödningarna.
Då man precis har börjat med p-pillren så kan det ju ta en stund innan kroppen vänjer sig och då kan man få mellanblödningar, men eftersom du redan ätit dem i fyra år så låter det inte troligt. Då man äter p-piller så är det helt och hållet p-pillren som styr menstruationscykeln och det är därför den i allmänhet blir så regelbunden. Mellanblödningar kan då bero på att de p-piller man äter innehåller "fel" sammasättning (för lite) hormoner för att mensen skall hållas regelbunden.
Det jag nu tycker att du skall göra är att anteckna i en kalender när du har mellanblödningar för att du skall ha koll på det. Du kan kontakta hvc eller preventivrådgivningen för att få remisser till prov för att utesluta könssjukdomar och infektioner. Om testerna är negativa så finns det kanske anledning att gå på en gyn.undersökning och papa-prov, eller överväga att testa en annan sorts piller. Det är dock viktigt att du inte slutar med dina piller innan du har talat med dem på preventivrådgivningen.
Ta tag i saken så behöver du inte fundera mer på saken sen.
Kramar
Tessi