Men hjälp
14.03.2015
Hej jag har alltid haft skyddat samlag med kondom !! men har endå alltid så mycket flytningar det är hela tiden vått i underlivet vad ska jag göra? har jag gonorre? vet inte hur det är längre att vara torr i underlivet, ibland är flytningarna gul vit aktiga. men just nu genomskinliga. jag onanerar rätt så mycket kan det vara därför jag hela tiden har så mycket flytningar? Orolig

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
18.03.2015
Hej Orolig!
Jag tror inte du behöver vara orolig. En kvinna som har uppnått puberteten ska alltid ha flytningar. Flytningarna har som funktion att skydda din kropp mot bakterieangrepp och dina slemhinnor behöver hållas mjuka. Torra slemhinnor ger en större risk för skador och bakterieangrepp.
Flytningarna ska variera i färg och mängd enligt din menstruationscykel. Det är normalt. Oftast är de gulare innan mens och genomskinligare vid ägglossning. Men det är inte att tolka och lita på till 100%.
Vid onani och sex när kvinnan blir upphetsad sväller underlivet och fuktigheten ökar men det ökar inte däremellan pga man skulle onanera för ofta. Du kan läsa mera om flytningar här.
Sen kan jag ju inte låta bli att tillägga lite sexualupplysning åt dej. Jag blir lite orolig för dej när jag läser din fråga samt vad du har tillaggt under "hemliga detaljer". Jag får en känsla att du nog kunde läsa på lite. Ungdomar tror många gånger att "alla andra har så mycket sex" och ställer upp på grejer för att "vara till lags" och inte för egen njutnings skull. Därför har vi en lagstiftning i Finland: vid en ålder på 16 år är man egentligen byx-myndig och att ha sex innan dess är egentligen en brottslig handling som den äldre personen kan bli hårt dömd för i domstol. Läs mera om byxmyndighetsålder och åldersgränser här. Samt om din kropp och din rättighet att tänka på dej sjäv först här. Jag tycker att du har rusat iväg i din sexuella utveckling lite snabbt. I Finland mister man oftast sin oskuld i en ålder på 17 år. Informationstexter finns det mycket av på Decibels sidor gällande det här. Kanske du kunde fundera lite på det här.
Var rädd om dej och din kropp! Ifall du känner att du behöver tala med någon kan du vända dej till skolhälsovårdaren, kuratorn eller någon annan vuxen du har förtroende för.
Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare