Mencykel
15.11.2023
Hej, jag använder å-pillret dizminelle och då borde jag ju inte ja en ägglossning. Men ändå har jag mycket och lite tjockare flytningar som jag brukar ha då har ägglossning och enligt calendern så skulle ja ha ägglossning nu ifall jag inte tog p-piller. Har jag missförstått något eller vad händer? Osöker

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.11.2023
Hej,
Du har inte alls missförstått och din fråga är jättebra! Precis som du skriver så fungerar kombinerade p-piller så att de dels gör slemhinnan i livmodern tunnare (så att ägg inte fastnar), dels förhindrar ägglossning och dels gör sekretet vid livmoderhalsen för segt för att spermierna skall kunna ta sig fram. Men även om hormonerna gör att äggcellen inte lossnar så innebär det inte att äggen inte skulle mogna inuti äggstocken, så samma processer som normalt leder till ägglossning sker fortfarande i din kropp - bara det att själva ägget aldrig åker iväg. (Förr trodde man t.ex. att äggstockarna pausades helt medan kvinnan åt p-piller så att äggen "sparades" till senare, men idag vet man att äggen nog mognar och "förbrukas" precis som de skulle göra i normala fall.)
Så det är helt rimligt att dina flytningar förändras under månaden precis som de skulle göra i normala fall, men det att flytningarnas konsistens ändrar beror inte på själva ägglossningen i sig utan på den komplicerade hormonella mekansim som sker i kroppen under menscykeln.
Du behöver alltså inte oroa dig, för även om dina flytningar säger att det är dags för ägglossning så sätter pillren stopp för det. I vissa fall kan man ha ägglossning trots att man äter p-piller men då är man ändå säker för oönskad graviditet på grund av de två andra mekanismerna (dvs den tunna slemhinnan i livmodern och det sega sekretet i livmoderhalsen.)
Kram,
Tessi