mens
21.09.2014
HEJ,,och tack för en väldigt bra och hjälpande sida. Det är så att jag fici min mens förra året i januari och den hoppade från månad till månaf och första gången kom den inte på ett halv år. Och sen februari detta år alltså lite mera än ett halvår har ja inte fått den igen. Och varje dag har jag en klump i magen för jag är så orolig över detta. Vad jag vet har jag ingen könssjukdom och jag har inte haft sex. Och jag undrar om jag ska gå till häosovårdaren och prata om detta eller bara vänta och se? <3 oroligx100

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2014
Hej.
Som du vet är det ju inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden och att den , precis som du säger, kan vara borta i flera månader i sträck utan att det betyder att någonting är fel.
Lite beroende på var man bor brukar hälsocentralerna följa lite olika "regler" kring hur snabbt de börjar undersöka utebliven mens, men ganska ofta är gränsen för detta 6 månader. Så jag tycker att du skall sluta gå omkring och oroa dig och istället gå och tala med din skolhälsovårdare om saken. Tillsammans kan ni fundera på om en läkare borde undersöka dig för att ta reda på var mensen har blivit av, och om du kanske behöver få någon medicin för att sätta igång den iegn eller om ni bara skall avvakta och se vad som händer.
Bekymra dig inte, oftast är allting helt under kontroll trots att mensen blivit borta, men det kan löna sig att kolla upp vad det beror på - om så bara för att du inte skall behöva gå omkring med klumpen i magen.
Tessi