menskopp
20.10.2014
det gjorde jätteont att ta ut menskoppen första gången! jag skrek t.o.m på toan! jag själv är oskuld! och kommer förbli om det ska ta så ont! eller? kommer det att göra mindre ont nästa gång jag använder menskopp ? halå

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.10.2014
Hej halå!
Ingen fara, det kommer troligen inte alls att göra ont igen när du tar ut menskoppen - tack vare denna förklaring. Se, Det finns två vanliga orsaker till att det kan göra ont när man drar ut menskoppen. Den ena, och mest troliga, är att du inte släppte på vakuumet innan du drog, så att du liksom med våld drog ur den istället för att först lätta på lufttrycket, sedan slappna av och sedan låta den mer eller mindre glida ut medan du drog lätt. Man ska alltså först pilla in fingret vid kanten så att den bucklar sig lite och släpper in lite luft innanför. Annars så sitter den fast som en sugkopp - och då är det klart att det tar sjukt att dra i den.
Den andra orsaken till att det kan göra ont när man för in/tar ut en menskopp, tampong, finger, snopp, dildo osv är att man mer eller mindre omedvetet spänner sig. Det behöver alltså inte påverka så mycket om man är oskuld eller inte - visst kan den så kallade slidkransen vara mera spänd när man inte tex onanerat, haft samlag eller använt tampong förr, men sällan så spänd att man inte skulle kunna använda menskopp. Ytterst sällan. Däremot är det mycket vanligt att man är lite nervös för det nya och okända som en menskopp, tampong, snopp osv kan innebära, lite orolig för att man ska göra det fel, att det ska läcka eller skava eller att man just precis ska vara för "trång". Men det finns alltså ytterst, ytterst få kvinnor som alls är trånga på det viset - med rätt avslappning eller rätt mängd sexuell lust, så kan nog alla bla njuta av sex eller få in en menskopp. Och du fick ju in den. Men kanske du var nervös för att spilla blodet, för att du inte skulle förstå instruktionerna, för att alltihopa känns lite ovanligt och konstigt igen, så då kanske du spände bäckenbottenmusklerna. Det är kraftiga muskler som bland annat ser till att vi inte skiter på oss och som kan ge världens orgasmer, så spänner man dem, medvetet eller omedvetet, så blir man verkligen trång. Och då kan det göra ont att dra ut menskoppen. Men man kan öva sig på att slappna av också. Pröva tex att föra upp pekfingret i slidan och kläm om allt du orkar - och slappna sedan av så mycket du kan, så känner du skillnaden runt fingret.
Men troligen så släppte du inte på vakuumet först, så försök att följa instruktionerna nästa gång, så ska du se att det går mycket bättre. Här fanns ytterligare lite instruktioner ifall du inte tycker de som följde med i paketet var bra: http://www.lunette.com/se/index.php?id=593 eller här http://menskoppen.se/faq/anvandande/uttagande
Hälsar ungdomsinformatören Liselott