Mina bröst är ojämna
24.12.2014
Asså jag har ett riktigt stort problem... Jag har en pojkvän och vi har tänkt lite på att ha samlag. Båda vill och vi har varit tsm snart 1 år. Jag älskar honom sjukt mycket men vågar inte ha samlag. Pågrund av mina bröst. Mitt vänstra bröst är som en B kupa, Som får plats i en hand ungefär sen kommer mitt högra bröst som nästan är platt och hänger ner åt sidan :( och jag har du fluffiga bröstvårtor som i sig gör detta värre. Asså jag skäms enormt utav detta.. Och bara ligger och tänker varje kväll om jag bara inte kan ändra på de... Är Ju bara 13 men ändå, brukar gråta över detta, varför är mina bröst såhär? Ledsentjej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.12.2014
Hejsan, Ledsentjej
Jag måste bara få börja med att skriva att jag tycker du ännu ska fundera över om du faktiskt ska ha samlag med din kille. Nu vet jag ju inte hur gammal han är, kanske, och det hoppas jag, är han i din ålder. Men om han är äldre så är det ju inte ens lagligt att ha sex med en minderårig. Kolla länken HÄR. Sen kommer ju allt sånt med mognad till. Vissa kanske är mogna för sex tidigare i livet medan andra är det först lite senare, men jag skulle nog vänta nåt år ännu i din ålder. Sorry nu men jag kände att jag måste ta upp detta <3
Men för att gå över till din fråga. Alla kvinnor har olika bröst, alltså man har sällan och aldrig båda två likadana. När man är yngre och brösten just börjat utvecklas så märks det mera, sen då man blir lite äldre (typ 17-18) så brukar det ha jämnat ut sig och båda brösten är mera lika varandra. Så du måste nog bara vänta och stå ut en stund ännu. Men de kommer helt säkert att bli mera jämnstora när du utvecklats lite mera. Man kan kolla sin mammas bröst så ser man lite hurudana bröst man kanske kommer att få. Som storlek och sånt. Men ibland så hoppar det också över nån generation och man kanske får liknande som mormor eller farmor, eller kanske som sin moster. Två systrar behöver alltså inte alls få likadana bröst sen när de växt färdigt.
Du är inte ensam om att gråta över dina bröst, fast det hjälper ju inte så klart. Vi får in massor med frågor från tjejer som är både oroliga och ledsna över att deras bröst är i deras egna ögon jätte fula. Men det som är viktigt att komma ihåg är att det bara är genom de egna kristiska granskande blickarna som ens bröst ser fula ut. En kille som gillar dig kommer helt säkert inte att klaga över dina bröst. Han kommer endast att vara jätte jätte glad för att han får smeka och röra vid dina bröst.
Om det mot förmodan skulle komma någon kille i din väg under livets gång som börjar klaga så ska du inte fundera längre än en sekund innan du kastar ut honom ur ditt liv och abslout inte släpper in honom i din bh igen ;) Det är han isf inte värd!!!
Jag vet inte om det känns bättre nu men jag hoppas du kan känna att dina bröst inte alls är fula eller underliga, de är precis perfekta och planerade att passa just din kropp. Och de kommer att ändras massor under livets gång. Det kommer alldeles säkert att komma en tid i ditt liv då du skulle göra vad som helst för att ha dina bröst som de ser ut just nu. Du kan kanske tänka dig när du ammat ett par barn, kanske både ökat hastigt i vikt men också tappat vikt och huden börjar vara mer eller mindre uttöjd och slapp ;)
Njut av din kropp här och nu!!!
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna