Misstänker svamp
19.10.2014
Hej! Jag har haft klåda i underlivet nu i några dagar. Nu har det även börjat komma trögflytande klibbiga flytningar. Kan detta vara en svampinfektion? Isåfall, kan jag köpa receptfri medicin från apoteket? Vill helst inte blanda in någon annan... Undulat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.10.2014
Hej Undulat!
Vår sexualrdågivare-hälsovårdare Tessi kommer på jobb imorgon, orkar du vänta på svar tills dess? Vi borde dessutom ha en infosida här på Decibel om svampinfektion, kanske du kan få lite första-hjälp av den?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej,
Ja, klåda och tröga/klibbiga flytningar låter som svampinfektion. Om klådan sitter främst på utsidan så kanske det räcker med salva, men om det även kliar inuti slidan så kan det vara bra att köpa ett paket som innehåller både salva och vagitorier. (piller som läggs in i slidan.) Ibland följer det med en applicator. (en sorts rör som du fyller med salva så att du skall få in salvan i slidan)
Så det jag nu föreslår är att du skulle gå till apoteket och köpa en salva/salva + vagitorier. Det finns t.ex. en sorts salva som heter Canesten, som man får köpa utan recept. I paketen med salva och vagitorier brukar det finnas 3st vagitorier, och "pillret" skall då läggas in på kvällen då du går och lägger dig (för att det inte skall rinna ut). Då man använder vagitoerierna kan det ibland kännas t.o.m. värre innan det börjar kännas bättre men försök att ändå klara av behandlingen i tre dagar.
Om symtomen inte går över på tre dagar trots att du använt salvan både på insidan och utsidan så får man fundera på om symtomen beror på någonting annat. Finns det t.ex. någon möjlighet att du skulle ha en könssjukdom? Det finns även andra "harmlösa" infektioner (t.ex. trichomonas eller clue-celler) som kan orsaka symtom. Dessa infektioner är ofarliga men kan ändå behöva behandlas. Så ifall att canesten-salvan inte hjälper så tycker jag att du skall vända dig till din skolhälsovårdare eller till hvc så att de får lägga remiss till en bakterieodling för att kolla vad symtomen beror på. (Bakterieprovet kan du ta själv på toaletten med en bomullspinne från slidan, det tar några dagar att få resultatet och då får du veta säkert vad det är) Skulle det inte vara någon av dessa infektioner heller så blir det kanske aktuellt att testa dig för könssjukdomar - men en sak i taget.
Så börja med att gå till apoteket och behandla dig för svampinfektion - för det låter som en helt "enkel" svampinfektion.
Hälsningar
Tessi