Mörk fläck underliv, targkörtel?
17.11.2014
Hej!
Sen länge har jag då och då fått små svullnader vid underlivet. Finnliknande svullnader. Jag besökte i början av året därför UMO's gynekolog som sa att det troligen var inflammerade targkörtlar. Dock tyckte hon jag skulle besöka vårdcentralen om det var för ömt. Dom har kommit och gått och självklart har det vart frustrerande ibland. Men idag så märkte jag att jag har ett mörkt nästan svart märke där, en svart finne? Jag har precis haft mens och vart sjuk så jag vet att hormonerna genast skapar inflammation. Fläcken är inte stor men lite orolig blir man ju. Misstänker att det är "gammalt" blod av nått slag då det är så mörkt? Har försökt klämma lite men inget händer. Ska jag söka upp läkare eller vänta att det försvinner av sig själv? Kan man ta nått mot ömheten (skaver ju med trosan) salva eller liknande? Lugnande svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2014
Hej.
Det är svårt att veta vad svullnaderna beror på, och jag vet inte om de finns vid området för könsbehåringen eller mellan blygdläpparna. Om du har varit till en gynekolog som har sagt att det troligen rör sig om inflammerade talgkörtlar så gör det antagligen det. Men om troskanten skaver mot dem så kan det ju också hända att de är inflammerade hårsäckar? Dem får man ju t.ex. lätt om man rakar sig.
Mitt främsta råd skulle vara att du inte skall klämma på några som helst knottror du har i underlivet! Se först och främst till att hålla området rent och torrt. Det låter lite som om den mörka fläcken kunde vara en talgkörtel eller inflammerad hårsäck som nu innehåller lite torkat blod som gör att den ser mörk ut, precis som du skriver.
Jag tycker som gynekologen, att du skall besöka vårdcentralen om knottrorna gör ont, men regel nr ett är nog att inte klämma på dem. Och om knottrorna finns på ett område som du brukar raka så tycker jag att du skall undvika att raka dig på ett tag så att huden får vila. Jag tror inte att det finns någon anledning att vara orolig, men det är förstås lika viktigt att sköta om dessa eksem precis som man skulle göra om de fanns nån annanstans på kroppen. Jag kan inte komma på någon salva som skulle hjälpa mot smärtan, utan försök istället välja ett par sådana trosor som inte skaver just på det stället, och som sagt - håll området rent och torrt och låt det vila tills huden har läkt.
Hälsningar
Tessi