Nervös för lukten där nere
01.02.2024
Hej, jag är rädd för vad min kille ska tänka om min lukt där nere. Jag tror den är normal men det luktar ju ändå lite surt och starkt ibland beroende på när vi har samlag. Jag har börjat övertänka min lukt där nere nu och vet inte vad som är normalt längre. Men är rädd för samlag nu tänker bara på vad han kommer att tänka…. Hur slipper jag över denna rädsla

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2024
Hej,
Som du säkert har hört så har alla kroppar sin egen doft, även våra underliv. Det är en alldeles unik doft som bara du har och enligt många forskningar är det just våra egna specifika dofter som gör att vissa andra personer blir attraherade av oss. Så jag tror att du generellt kan utgå ifrån att din partner tycker om din doft eftersom den är specifik för just dig.
Vissa saker kan ändra på bakteriefloran i kvinnans underliv, t.ex. om man nyligen har haft ett samlag där killen har fått utlösning inne i slidan (eftersom utlösningens pH-värde är helt annorlunda än slidans) eller om man har någon infektion. Och givetvis spelar det roll hur länge det är sedan man tvättat sitt underliv och om man har mens (eftersom mensblodet också påverkar slidans pH-värde och därmed bakteriefloran.)
Du känner nog igen din egen doft, och vet när det är någonting som inte stämmer. Så om du själv upplever att du doftar som du brukar och det inte luktar illa, så kan du nog utgå ifrån att det är som det ska. Vill du då känna dig extra säker så kan du ju gå och tvätta av dig innan ni har sex, men utöver det skall du försöka att bara slappna av. Jag vet att det kan vara svårt, speciellt med tanke på alla parfymerade trosskydd och bindor och tvålar för underlivet som vill få kvinnor att tro att deras egen doft är "fel", men lita på att du själv skulle märka om det var någonting avvikande och att så länge det inte är det så tycker din partner att det doftar precis som det ska.
Många kramar,
Tessi