ny bh-storlek?
12.09.2014
hej, är en såndär sen växt typ som fortfarande har 65A i bh storlek, medans en av mina bästa vänner har typ 75A...
Nåja, först så vill jag fråga om ens brösts storlek har nåt att göra med mensen? Jag fick min mens en vecka efter att vi hade fått sommarlov (typ 8 juni) Har börjat åttan nu, så jag är rätt sen med mensen, men min mamma fick också sin typ då, fast hon har betydligt större bröst och jag kommer förmodligen inte att få lika stora eller ''samma'' storlek, hon har typ 80C eller nåt? ingen aning (för många är det kanske inte så stora men ändå..)
För att jag är mer lik min faster, hon var exakt lika lång och vägde nästan samma när hon var i min ålder och väldigt smal (165 cm o ca 48-50 kg) bara det att hon vägde typ 43 kg, jag är dock inte så jättesmal längre.. men min faster har typ bara 70-75A tror jag så jag hoppas ju att jag hinner få lite större.
Det som jag också är lite fundersam över är att övre delen av min kropp inte verkar hänga med undre delen i växandet, för liksom jag har typ storlek S på byxor medans jag har XS (dock ibland S) på tröjor, men jag har gått upp i vikt under sommaren, vilket har lett till att jag typ har ''fettvalkar'' eller ''bilringar' på magen, så då jag sitter och har på mig jeans så börjar det kännas lite tajt och bilringarna bullar upp sig :(
Sen från första revbenet och uppåt så är jag fortfarande jättesmal, revbenen syns lite och som sagt så har jag bara storlek 65A på bh:ar, vilket leder till att min kropp ser helt förfärlig ut! :(
Sen så har mina bröst o så inte direkt växt sen jag skaffade mina första bh:ar i början av året (i mitten av mars 2014 då), har nu ca 67-68 cm under och ca 76 cm över brösten, men 65:an börjar sitta lite för tajt under brösten, så jag undrar om ni tror att jag kan börja använda 70A elr 70AA? dock finns det egentligen inga 70AA men iaf...
det var väl om det, hoppas ni kan svara på mina frågor! Tack för en bra sida! :) den trögväxta...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.09.2014
Hej!
På onsdag är vår ljuvliga specialungdomsinformatör, Tessi (hälsovårdare och sexualrådgivare) i jobb här på Decibel igen, så svar kommer då om det är okej? :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Då man väljer bh finns det alltså två mått som är viktiga för vilken storlek man skall ha, dels är det bröstmåttet under brösten, och dels måttet ovanpå brösten (det är måttet ovanpå brösten som avgör hur stor kupan skall vara). Du skriver att din bröstomkrets under brösten är 67-68cm, så då kunde du nog övergå till att nästa gång handla en bh med omkretsstorlek 70. (denhär siffran har alltså inte någonting att göra med hur stora brösten är, utan berättar enbart bröstkorgens storlek)
Kupstorleken, d.v.s. om man skall ha en A, B eller C kupa bestäms av bröstens storlek. På nätet kan man hitta olika tabeller för hur man matematiskt kan räkna ut hur stor bh-kupa man skall ha, men det kan nog vara lättare att helt enkelt prova olika bh:ar i butiken och se vilken som passar bäst. Men på basen av dina mått låter 70A som om det kunde passa dig. Så är det förstås skillnad på olika bh:ar beroende på modell och tillverkare o.s.v. Det gäller att testa sig fram lite.
Du är ju ännu i den åldern då din kropp förändras, så antagligen ser inte dina bröst just nu likadana ut som de kommer att göra om 3 år. Det jag tycker skulle vara viktigt är att du slutar jämföra dig med dina kompisar. Vi ser alla olika ut helt enkelt, och det betyder inte att det ena är mer rätt än det andra. Försök komma ihåg att det inte nödvändigtvis gör en människa lyckligare eller vackrare att ha större bröst - det som gör en människa vacker är att hon accepterar sig själv och vågar visa det.
Det är inte alls ovanligt att olika delar av kroppen växer i olika takt, och eftersom alla människor är lite olika i sin kroppsbyggnad så finns det inte heller någon sådan regel att man alltid har storlek S både upptill och nertill. Det kan hända att man som vuxen har storlek M upptill och L nertill, eller tvärtom, och det betyder inte att någonting skulle vara fel. Jag har svårt att tro att din kropp skulle se förfärlig ut, men det är självklart att det kan kännas ovant då kroppen förändras mycket på en kort tid. Men tänk på att du inte kan leva hela livet med en kropp som en 14-årings. (Personligen känner jag ingen vars kropp skulle se likadan ut idag, som de gjorde då vi var 14.)
Mitt råd är att du skall köpa kläder i rätt storlek som du känner dig bekväm i. Var stolt över din kropp - som är din alldeles egen. Utstråla att du accepterar dig själv som du är - det är det som gör en människa vacker.
Kram
Tessi