Ojj nej vad kan detta vara?
19.01.2014
När jag gick på wc ikväll så då hängd he na slämm ur slidan å he va typ gult å långt :( vafan kan he va fö na? Jag ha just haft mens å brukar ha sånde klimppar vita i trosan när jag har ägglosning men nu har jag int he? Blev orolii va kan e va fö na?
När jag nue på gång så ere "säkrare" att ha sex före eller efter mensen?
Tack fö er hjälp! :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.01.2014
Hej!
Snabbt svar här så att du inte behöver gå och oroa dig i onödan!
Troligen är det ändå ägglossning. Se, de flesta kvinnor har så att ungefär när de har ägglossning, så blir flytningarna mycket segare och halare, ibland riktigt som långa sega trådar (lite som smält ost men mera geléaktiga). Det brukar kännas främst genom att det blir jätthalt att torka sig efter WC-besök så att pappret glider iväg ;D. Vissa kan faktiskt säga helt utgående från flytningarnas konsistens när de har ägglossning - men det är ingen tillfärlitlig metod att använda som skydd mot graviditet 8mycket också för att en riktigt livskraftig spermier kan leva i flera dygn, upp till 7 dagar sägs det). De brukar för det mesta vara genomskinliga.
Fastän du inte haft så här förr betyder det inte att du kan få sådana här flytningar nu, för kroppen ändras nog ett bra tag ännu efter första mensen - ja egentligen hela livet. Om det inte luktar direkt starkt illa, inte kliar eller huden är irriterad, så är det ingen fara.
Det vita däremot är troligen smegma, som nog hela tiden finns mellan hudvecken i slidan och mellan blygdläpparna. Det är slidans eget smörjmedel och ungefär samma har killarna också mellan förhuden och ollonet. Kanske blir det bara lite mer under ägglossningen eftersom man överlag också har mera flytningar då. Smegman tvättas bort när man tvättar underlivet och det är inte bra att gå otvättad flera dagar, då kan den börja lukta eller irriterad. Men man ska inte heller tvätta underlivet mer än högst en gång om dagen, för i så fall tvättar man bort allt skydd och då måste kroppen jobba ännu hårdare och snabbare för att producera skyddet, alltså smegman och flytningarna. Man ska absolut inte tvätta med tvål, för det torkar ut slemhinnorna och huden och ger alltså ääännu mera smegma och flytningar - och i värsta fall problem som svampinfektion eller små sår.
Egentligen finns det inte alls någon den-säkraste-tiden-att-ha-sex-under-menscykeln. Egentligen inte ens under själva mensen - just eftersom en spermie kan leva en vecka i bästa fall och då kanske man hinner få ägglossning. Alla har ju inte ägglossning prick mitt emellan menserna utan man kan nog helt naturligt också ha tex på dag 10 eller dag 20 efter förra mensens första dag. Det vet man alltså inte alltid så noga, så därför är det alltså alltid bäst att skydda sig, med kondom eller hormonellt preventivmedel.
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrade!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott