Olika stora
17.03.2014
Hej! Jag är en tjej som annars tycker att allt e ok, utseendet funkar osv. Men brösten.. Mår skitdåligt över dem.. Vänstra är större en högra bröstet. Inte sådär jättemycket större, men nog syns det lite. Fast de värsta e inte utseendet. De värsta e hur de känns. Vill helst gå runt i sport-bh hela tiden, för kuporna passar inte båda brösten. Antingen passar det de större bröstet, men då blir de en ''ficka'' mellan högra bröstet och kupan. Eller så passar det de högra (mindre) bröstet, men så hoppar det vänstra (större) bröstet ur kupan 24/7! Och jättejobbigt är de på sommaren, för på vintern kan man ju döjla med en massa kläder osv. Men på sommarn när man ska ha bara en topp på sig funkar det inte alls, eller när man bara ska ha bikini! (inte för att jag har de bland folk men ändå.. känner mig svinobekväm!)
Skulle hellre vara HELT platt än att ha sneda bröst. Tänkte om det hjälper att banta bort allt fett? Kanske skulle BÅDA brösten försvinna då? jag har nu int så stor lust att banta mig till ett skelett heller, men bara för brösten skull så.. Eller vad kan man göra åt dem? Kan man förminska BARA ETT bröst? Och får man göra de när man e 17, eller 18? Och hur e de med amningen efter att man förminskat? Går det?
Och hur ska man ha råd att förminska? int får man väl nå stöd nånstansifrån? ska ju spara till bil och körkort så sku ju int ha råd att operera igentligen. Men orkar int påriktit med de längre.. de sku få se ut hur de vill efter op. bara de sku vara lika stora!
snälla.. finns de nån lösning??
olycklig

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.03.2014
Hej olycklig!
Oj vännen, det finns visst en enkel, billig och framförallt praktisk lösning: inlägg! Det finns i vilken underklädesaffär eller klädbutik som säljer BH.ar som helst, i allt från silikonliknande material till bomull, i alla de storlekar och former. Köp ett par sådana, men så använder du bara det ena inlägget i kupan för det mindre bröstet. I de flesta BH:ar finns till och med färdigt insydda fickor för just sådana här inlägg, men pröva dig fram för att se vilka som passar bäst och var du ska placera det för att det ska hjälpa. Både med utseendet och självkänslan och för att förhindra att det blir en ficka av tomrum. För du ska nog helst ha en BH som passar det större bröstet, det är nog mer irriterande att det "bullar ut" eller hoppar ur. Vårt förslag är att du går till någon av de mer välsorterade underklädesaffärerna och ber om hjälp av en i personalen. De är ofta jätteduktiga på att hitta rätt åt en och vi kan rekommendera bla Lindex och Cubus - speciellt Lindex har en uppsjö av olika inlägg och "hjälpmedel" för att få en så snygg BH som möjligt. Det lönar sig samtidigt att köpa en bikini/baddräkt som du kan ha inlägg i och ett inlägg som tål lite vatten, färdigt inför sommaren (sy fast inlägget med några stygn ifall du är orolig att det ska flyta iväg ;) ). Är du på väg till någon av de större städerna rekommenderar vi kedjan Change (butiker bla i H:fors och Åbo) - de finns på nätet också men det är nog bäst att pröva irl.
Jo, det låter nästan för enkelt för att vara sant, men dagens inlägg är sååå bra! På det viset behöver du inte tänka på dina bröst hela tiden - och framförallt inte ha ångest för dem! Du behöver inte spara pengar för operation heller (platsikoperation står man för själv, kostar några tusen euro och görs på privatkliniker efter att man fyllt 18 år) - utan kan känna dig bekväm med brösten, till och med gilla dem (om du följder nedanstående råd). Promice!!!
Det är faktiskt vanligare att ha olika stora bröst än att ha exakt lika stora. Väldigt få människor är symmetriska, så de allra flesta har lite olika bröst, oftast alltså olika stora. Att ha en hel kupstorlek i skillnad är inte ovanligt alls (intygar två ungdomsinformatörer med mer än en kupstorlek i skillnad på var). Oftast är det vänstra bröstet som är större eftersom det ligger ovanom hjärtat. Går man ner i vikt, så försvinner det nog lika mycket fettvävnad jämnt över hela kroppen - lika mycket från båda brösten - och samma om man går upp i vikt, så att banta är absolut ingen lösning.
Bättre då att jobba på din självkänsla och ditt självförtroende. Du vet att det är de två grejerna som styr vad du tycker om dina bröst tusen gånger mer än vad själva bröststorleken eller -utseendet gör. Har man en svag självkänsla, så spelar tex en plastikoperation ingen roll - man bara hittar något annat att störa sig på, skylla på, må dåligt för och i västa fall låta styra hela ens självbild och självrespekt. Komplex är väldigt farliga saker, eller tankarna bakom dem alltså, eftersom de kan börja begränsa hela ens liv. Pga det man har komplex för vågar/vill man inte göra än det ena och än det andra - inte bara för risken att folk ska råka se kroppsdelen och tycka att den är ful, utan för att man själv är så otoooorligt medveten om den och har så dåligt att vara över den, känner sig ful med den... så att hela man själv känns värdelös och oduglig. Tex i bikini på stranden för bröstens skull. Och det är BARA för de egna tankarnas skull! Det är man själv som hjärntvättar sig själv till att avsky just den här kroppsdelen - och i förlängningen sig själv. Visst, kanske någon någon gång sagt något om just den kroppsdelen, och den kommentaren snurrar man sedan på repeat i skallen och använder sig av för att slå sig själv blodig med.
Vännen, nu har du skaffat dig ett redigt komplex som håller på att fräta sönder din självkänsla. Så snabba tag: läs alla våra tips här på Decibel om hur man ska bli av med sina komplex och våra sidor om självkänsla och självförtroende. Läs igenom allt, och så en gång till, och en till... tills du hjärntvättat tillbaka dig själv och kan börja jobba på att tycka om dig själv och dina bröst!
Stooooor kraaaaaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna