Ömma bröst och p-piller
16.06.2014
Hej! Jag är en tjej som har tagit samma sorts p-piller i ca 2 år och jag har av och till haft lite biverkningar som mellanblödningar m.m. Men nu har jag fått lite ömma bröst, de är inte spända, har ändrat färg eller något sånt, de gör bara ont om man klämmer på dem. Jag tar mina p-piller extremt noggrant och jag har inte missat något eller spytt eller liknande så jag tror inte att jag är gravid, eller? Men finns det andra orsaker till varför man har ömma bröst? Är det bara en biverkning av p-pillrena? Kan man ha biverkningar efter att man har använt p-piller i 2 år? öbop

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.06.2014
Hej öbop!
Hm... Att få ömma bröst så där plötsligt kan i vissa fall vara ett tidigt tecken på graviditet - men även på hormonella förändringar i kroppen. Du kanske ännu inte är helt färdigväxt och därför kan din kropp ännu förändras, men även som vuxen kan hormonbalansen förändras i kroppen, vilket kan märkas exempelvis som ömmare bröst inför mensen (fastän man inte tidigare haft det som en del av pms:en). De ömma brösten kanske beror på det - men de kan alltså även bero på att du kan vara gravid. Inget peventivmedel är ju 100% säkert och p-piller har ett pearl-index på 0,5-1,5. Det betyder att av 100 kvinnor som använder p-piller korrekt under ett helt år blir ändå 0,5-1,5 av dem gravida. Risken att bli gravid är alltså väldigt liten, men den finns, även om man gjort allt rätt. Så därför borde du nog ta ett graviditetstest för säkerhets skull. De finns för några euro på närmsta apotek eller större varuhus och kan tas hemma. Om du mot förmodan är gravid, så ringer du kommunens preventivrådgivning/mödrarådgivning.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare frågor)