onani??
10.03.2014
Hej :)
Jag brukar onanera i duschen (duschstråle på klitoris) Och jag har en fråga till er:
- Hur skulle jag kunna variera känslan när jag onanerar i duschen (när jag låter vattnet massera min klitoris). Har provat andra sätt att onanera på, men duschonani är verkligen min grej ;) Så hur skulle jag kunna göra så att det känns annorlunda när jag onanerar i duschen.
Tack på förhand!
1234

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.03.2014
Hej 1234!
Oj vet du, vi fick just en fråga om att onanera i duschen, så när du läst ditt svar här så gå gärna och läs den också, så får du ännu mera tips :) (http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/tjejens-underliv-och-brost/onanifragor)
Som vi berättade för den andra tjejen, så är det för det första jättebra att onanera. Dels för att du lär känna din egen kropp då, blir bekant med hur just du funkar (för alla är vi lite olika), utvecklar din sexualitet och ditt eget sexliv och får samtidigt igång en massa lycko- och friskhetshormoner i din kropp. Men faran med oss alla (händer även lätt i sexlivet tillsammans med en partner) är att vi hittar en metod vi gillar, som funkar och som garanterat ger oss orgasm - och så liksom "låser" vi oss vid den. Det gör att vi kan ha svårare att variera oss, svårare att hitta på nytt, svårare att få njutning på andra sätt än bara det där ena. Och det blir ju också tråkigt i längden, man kan bli lite "bedövad" av att alltid göra på samma sätt.
Så vi rekommenderar först och främst att inte alls bara onanera i duschen. Också att försöka hitta andra sätt att få orgasm på än bara genom att stimulera (smeka, gnugga, spruta vatten på) klitoris. Pröva använda fingrar in i slidan, eller något dildoliknande (behöver inte vara en dildo, finns många andra avlånga rundade former, använd fantasin ;), eller olika platser, eller olika fantasier osv. Överlag gäller nog: använd fantasin! Fast kom ihåg att det du fantiserar om inte alls behöver vara något du är villig att göra i verkligheten - när man fantiserar är allt fritt fram och privat, inget man behöver dela med någon eller berätta åt någon. Om du anävnder något "tillbehör", så var dock noga med att det är alldeles rent (gäller även fingrar, smuts och bakterier hör inte hemma i slidan), inte kan skava, riva eller nöta på dig inuti och som inte ger ifrån sig något ämne eller liknande.
När det gäller just duschen, så kom oavsett ihåg att det inte är så bra att onanera med duschstrålen för ofta - det torkar ut slemhinnorna i slidan (de hudområden som är mörkare och fuktiga). Låt heller inga bobbor tex från duschmunstycket komma in - och man ska heller inte spruta in vatten in i slidan. Men annars kan du tex variera hur du håller kroppen medan du gör det, alltså ställningen, växla mellan lite varmare och lite kallare (akta FÖR kallt eller FÖR hett, huden där är väldigt känslig) eller kombinera med ett finger eller så.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott