onani utan sexleksaker
20.12.2023
hej jag är 11 och vill pröva onani men bor med föräldrar så kan it köpa sexleksaker tips på vad man kan gör? Pepsi max

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.12.2023
Hej,
Med tanke på din ålder så tycker jag att du skall börja alldeles grundläggande med att lära känna din egen kropp och dina egna fantasier. Man kan lätt få uppfattningen att man måste äga sexleksaker eller göra det väldigt avancerat men så är det inte. Sex eller att upptäcka sig själv behöver inte göras till en "uppgift" utan onani kan göras på det sätt du själv vill du själv vill. Det är ingenting man måste göra på något speciellt sätt utan låt din egen nyfikenhet och lust styra det. Det är nog bra om man kan börja med att använda sina egna händer då man lär känna sin kropp - och med tiden och vartefter du blir äldre kommer du att hinna med allting annat också.
Så börja med att tänka sköna fantasier om sådant som du tycker att är upphetsande, och rör vid dig själv på det sätt som du själv tycker känns bra. Du kan gärna läsa någonting som är upphetsande, det är bättre än att du t.ex. tittar på någonting eftersom du får använda din egen fantasi.
Kram,
Tessi