Ont
05.02.2015
Hej, Har nu under ett par dagar känt att det kliar på sidan av klitoris och när man rör på själva klitoris så gör det lite ont. Har också märkt att Flytningarna kan ibland vara lite slemmiga...
Har ätit Yaz P-iller nu i 4 år, och tar dem fortfarande.
Vad tror du är pågång?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
05.02.2015
Hej! När man har en svampinfektion ändras ofta flytningarna, slemhinnorna blir skörare och ofta förekommer lite klåda. Alla symtom som du har!
När man äter p-piller är risken större för svampinfektioner. Du kan läsa mera här.
Jag skulle rekommendera att du tar en lokal svampbehandling. Alternativen kan du läsa om här. Ifall en kur inte hjälper behöver du vända dej till skolhälsovården/hvc för att ta en svampodling. Speciellt om det finns risk för att du ska ha drabbats av en könssjukdom, isåfall behöver du också be om en remiss för det.
Lycka till!   Med vänlig hälsning,    Annika        barnmorska - hälsovårdare