ont i underlivet
20.09.2014
Hej!
Igår kväll hade jag sex med min pojkvän. Vi testade utan kondom några gånger sen var den på. Ca. 2 timmar efter när jag skulle kissa började det svida och göra ont och jag kunde inte kissa normalt, sen efter några timmar då jag gick på wc igen var det samma sak igen. Har jag urinvägsinfektion eller kan det vara något annat?
Hur stor chans är det att man blir gravid om man inte använder kondom från början ? A.C

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.09.2014
Hej.
Det låter nog som om du har fått urinvägsinfektion. Nu vet jag ju inte om du upplever symtom fortfarande eller om de har gått över, men jag föreslår att du skulle gå till din skolhälsovårdare eller din egen hälsocentral och ge ett urinprov så de får kontrollera saken. Det är klart att riktigt "hårt" sex också kan ge lite liknande symtom, men isåfall brukar de gå över av sig själv. Om du har haft urinvägsinfektioner tidigare så skulle jag rekommendera att du alltid tvättade dig och kissade efter sex. Den rekommendationen gäller ju för alla men speciellt om man lätt får urinvägsinfektioner.
Du frågar också hur stor chansen är att bli gravid om man inte använder kondom under början av samlaget. Jag kan inte svara på hur stor risken är rent procentuellt, men risken finns. Det kan hända att det kommer över spermier genom försatsen, eller att några spermier kan finnas kvar i penisen sedan senaste utlösning (om den skett nyligen) Så därför rekommenderar jag vetkligen att använda kondom under HELA samlaget, från början till slut, eller att använda ett annat preventivmedel ifall man tycker att kondomen förstör stämningen, t.ex p-piller eller ringar.
Sköt om dig själv!
Tessi