Ont vid sex
10.11.2014
Hej Decibel! Jag är sexuellt aktiv med min pojkvän och förlorade min oskuld till honom i februari. Vi har sex ganska ofta och när vi har sex så gör det ont i början men under sexet gör det inte ont, och sen efter när vi ska avsluta kan det också ibland ta sjukt. Jag undrar nu vad som gör att det tar ont, förrut gjorde det inte ont men började i höst. Svara snabbt tack! :) Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.11.2014
Hej.
Det är lite svårt att svara på varför det gör ont då ni har sex, för det kan bero på ganska många olika saker. Känns smärtan i underlivet likadan i början och slutet av samlaget eller är smärtan annorlunda?
Smärtan i början av samlaget kan ju bero på att du inte är riktigt tillräckligt "beredd" ännu, d.v.s. att du inte är tillräckligt våt. Isåfall kan man antingen ha lite längre förspel innan så att du säkert är beredd, eller så kan ni använda glidmedel (finns att köpa både på apoteket och i större butiker).
Smärtan i slutet av samlaget kan förstås bero på friktionen som har uppstått under samlaget. Om samlaget räcker lång tid så är förstås påfrestningen på slidans slemhinnor större. Också denna smärta kan isåfall underlättas eller undvikas genom användning av glidmedel. Men det beror förstås på om det faktiskt är det som är orsaken till smärtan.
Jag skulle alltså rekommendera att ni testade med glidmedel. Det betyder ju inte att det är någonting fel på dig, eller att du skulle vara torr som en öken utan det, det kan helt enkelt kännas skönare med lite extra fukt, speciellt om man använder kondom som preventivmedel eftersom den lätt gör att det blir lite jobbigare för slemhinnorna.
En annan sak som kan orsaka smärta i underlivet är olika könssjukdomar, så beroende på vilket preventivmedel ni använder, och om din pojkvän har haft oskyddat sex med någon före dig så är det kanske någonting att fundera på.
Om smärtan inte minskar eller försvinner med hjälp av glidmedel så tycker jag att du skall boka tid till en gynekolog/till preventivrådgivningen så att du skulle bli undersökt av en läkare eller barnmorska. Om du inte redan har varit på gyn. undersökning så kan man ändå tänka sig att det är dags att göra det nu eftersom du har sex regelbundet.
Kramar
Tessi