Operation
02.09.2014
Hejsan!
Vad krävs för att få en bröstoperation "sponsrad" av staten eller vem det nu är (hehe)? Nyfiken. Menar då inte förminskning av dem utan mer förstoring och/eller lyft.
Har ni tips på vad jag kan göra för att komma över mitt underbara *sarkaaaaasm* komplex över mina hängiga bröst? De är som två korvar, allvarligt.. 2 väldigt små, smala, hängiga fula korvar till bröst. Överflödigt skinn också som inte gör någon nytta alls. Bara hänger.
Och var man än går i skolan hör man "boobs" så snabbt en tjej som visar brösten minsta lilla. Självkänslan som redan är så låg att man knappt kommer ur sängen sjunker ju sååå myyycket meeer. Är det allt killar vill ha? Bröst? Fasta bröst? Jag bara känner hur jag sakta försvinner bort..
Jag vill skära av dem.. Orkar inte med dem. Alla mina vänner har jättefina icke-80 års-hängbröst, och går med fina urringade tröjor och mår bra. Och jag.. Gahhh.. Jag funderar helt allvarligt på att operera mig. Och ja, jag vet att ni tänker att jag är för ung och vet inte vad jag vill eller vad jag säger osv osv osv. Och att det bara sitter i huvudet. Och visst, det gör det kanske. Men med dagens samhälle kommer detta aldrig att försvinna ur mitt huvud. Aldrig. Jag själv tycker det är fult om brösten inte är särskilt fasta, även på andra. Och ja, jag låter som världens mest ytliga, otrevliga person just nu men vill försäkra er om att jag är raka motsatsen vanligtvis! Så tro inget annat, känner mig så hemsk.
Men detta SUGER. Allting SUGER. Det finns en kille jag gillar och det finns en liiten chans att han kanske gillar mig med, men när han ser mina bröst så... nej. Nej. Nej. Nej. Men jo, det sitter ju i mitt huvud. MEN. DET SITTER I ALLA ANDRAS HUVUD OCKSÅ. Så även om jag blir stark nog att inte bry mig och tycka de är fina, kommer alla andra fortfarande tycka de är asfula. Det spelar ingen roll vad ni säger för så är det. Jag känner ungdomarna här, jag vet hur de fungerar. Och detta går inte.
Och ja, jag har testar vartenda BH i landet. Dyra, billiga, balconette, push-up, t-shirt, vanlig, stor storlek, liten storlek, alla storlekar. Vissa sitter lite bättre än andra men de hänger fortfarande som fan. OCH JAG ORKAR INTE.
kram kära ni, och ursäkta min text... <3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2014
Hej.
I Sverige kan man få en bröstoperation bekostad av landstinget om det kan påvisas att brösten orsakar avsevärt fysiskt eller psykiskt lidande för kvinnan. Oftast handlar det om att brösten antingen är väldigt olika storlek, det ena bröstet kanske fattas helt till följd av sjukdom eller brösten är så stora att de orsakar t.ex. ryggproblem.
Man kan börja med att besöka en läkare för undersökning och diskussion. Om läkaren sedan anser att det finns anledning till det så kan hen skriva en remiss vidare till en plastikkirurgisk klinik. Ofta blir det även aktuellt med psykologbesök för att reda ut hur stort problemet är för kvinnan. I allmänhet brukar det dock inte "räcka" med att man är missnöjd med sina bröst, eftersom tyvärr en väldigt stor del av befolkningen är det och alla inte kan opereras bara för det.
Jag blir ledsen av att läsa hur missnöjd du är med dina bröst. Precis som du säger så är klimatet hårt i dagens samhälle och alldeles för ofta blir människor bedömda endast på basen av deras utseende, och speciellt för unga människor kan det kännas som att en snygg kropp är det enda som räknas.
Nu skall jag berätta två sanningar för dig som jag har lärt mig med tiden. 1) Människor har för det mesta så fullt upp med sina egna komplex att de sist och slutligen inte hinner, eller ens är intresserade av att fundera så mycket på alla andra. Det kan kännas som att ALLA tittar på dina bröst, men antagligen sitter de i helt andra tankar eller har fullt upp med att tänka på sina egna bröst/snoppar/öron/fötter osv osv. 2) Andra människor ser det du visar. Det innebär att det människor kommer att fästa sin uppmärksamhet vid först av allt då de ser dig, är det du utstrålar. Om du själv har inställningen att du duger, och att du kan lyckas med vad som helst så är det det de andra kommer att se. Då du utstrålar att du är värd att bli älskad för den du är - så kommer du att dra till dig människor som gör det, och den killen som är/blir förälskad i dig kommer att älska dina bröst också - för det är så vi människor fungerar.
Just nu är du 15 år, och det betyder också att du inte ännu har utvecklats färdigt. Dina bröst kommer antagligen att ändra lite ännu. Men jag tycker att det viktigaste för dig skulle vara att försöka bli vän med din kropp och dina bröst. Även om du skulle besluta dig för att genomgå en operation om några år (det finns nog ingen kirurg som skulle operera en så ung tjej som du är nu.) så blir de åren väldigt långa om du hela tiden går och är missnöjd med dig själv. Snälla slösa inte bort dina tonår på att tycka illa om dig själv, utan försök att istället vara stolt och tycka om dig själv, så kommer andra att göra det också.
Du är fin som du är!
Tessi