opereras?
12.03.2015
Jag har precis nedanför slidöppningen en liten smal "skinnplupp" som är ca en halv-1 cm lång. beroende på hur den ligger sticker den endera ut, eller passar exakt som lock för öppningen, vilket försvårar när jag är med min pojkvän. kan den opereras bort? har ibland varit frestad att själv "klippa" bort den, för den är såpass tunn, men är troligtvis ingen smart idé. Vart tar jag kontakt? vad kan det kosta? eller är det rent av normalt att ha? sara

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.03.2015
Hej Sara! Kvinnans underliv är fullt av veck och skrymslen. Egentligen ska det vara så - slidan och inre blygdläpparna ska kunna utvidgas och tänja så pass att barnets huvud ryms ut vid förlossningen. I det läget försvinner alla veck och skrymseln, det är deras funktion. Så Joo - det här är normalt.
Du ska nog absolut inte klippa bort den själv!! Kvinnans underliv är fyllt av känselnerver och en slemhinna börjar lätt blöda mycket. Kan du tänka dej att visa upp åt en barnmorska/läkare vid en hälsokontroll? Du kan boka tid endast för det här eller ifall du är i behov av hormonella preventivmedel kan du ta upp det här besväret på samma gång. Jag kan inte avgöra på basen av din text vad som kan/behöver göras. Det måste nog ses för att veta fortsättningen. Det här är inte pinsamt eller extremt på något som helst sätt du får berätta var problemet är och be dem titta vad som kan göras.
Jag har svårt att ge dej en kostnadsuppskattning eftersom jag inte vet vad som ska göras. Men jag tror inte på stora kostnader. Kan vara att lokalbedövning på hvc är tillräckligt och hvc-avgiften är ungefär 20€.
Lycka till!   Mvh,  Annika      barnmorska - hälsovårdare