p-piller och dagen efter piller
20.10.2014
Hej, nu är det så här att jag har väldigt mycket problem och funderingar. Jag har pojkvän och vi brukar ha sex med kondom men har haft utan också och har varit tvungen att ta 3 akut p-piller. Jag trodde allt var lungt men nu läste jag att man måste ta akut p-piller med ett halvt års mellanrum?! det har jag inte gjort. Är det jätte stor chans att jag nu är gravid? En annan fråga är att jag ska börja med p-piller, har fått dem och allt och väntar på att mensen ska börja. Jag undrar då om jag kan börja ta dem nu då min mens kommer fast jag tog ett akut p-piller för ungefär 3 dagar sen? Tacksam för svar så snabbt som möjligt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.10.2014
Hej!
Imorgon är vår hälsovårdare-sexualrådgivare på jobb igen, orkar du vänta på svar tills dess?
(Och är du nu jätteorolig för att vara gravid, så kostar inte graviditetstest många euro på apoteket/större varuhus. Man ska ju annars också alltid ta ett graviditetstest 3 veckor efter att man tagit akut-p-piller)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Anledningen till att man inte skall ta akut p-piller ofta är att de innåller förhållandevis mycket hormoner och därför ställer till det i kroppen, inte det att de skulle fungera sämre. Dock skriver du ingenting om inom vilken tidsperiod du tagit 3 akut p-piller?? Inom samma menscykel? Akut p-pillren förhindrar ägglossning, men kan inte hindra ett befruktat ägg från att fästa i livmodern.
Nu skall du vänta på att din mens kommer (men den kan ju vara lite oregelbunden nu då du tagit pillret/pillren). Om mensen är mer än 5 dagar sen, om den är ovanligt riklig eller ovanligt sparsam så kan du göra ett graviditetstest.  Antingen kan du köpa ett test på apoteket/i butiken eller så kan du be din hälsovårdare lägga en remiss åt dig. Sen då mensen kommer kan du börja med dina p-piller. Och tills din mens kommer är det nu viktigt att ni använder kondom, du skall absolut inte ta fler akut p-piller nu!
Ingen kondom = inget sex tills mensen har kommit, ok?
Hälsningar
Tessi