Pinsamt..
15.03.2014
Hej, köpte mina första bhar idag! :)
Men jag är lite nervös över vad de i skolan kommer att tycka.. Jag är smal och så, så brösten "syns" bra!
Är typ på G med en kille i skolan men liksom, han kommer ju att märka det! Tror ni nån kommer att kommentera det? Hur gör man på gympan? Ska man ha sin vanliga push-up bh under sportbehån eller ska man ta bort den? Lite konstiga frågor, jag vet!
Tack för att ni finns! Nervösa tjejen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.03.2014
Hej Nervösa tjejen!
Gratulerar till inköpet - och inledandet av en ny tid i livet! Hädanefter kommer BH:n att höra lika mycket till din vardag som att tvätta tänderna :)
Vi förstår att det känns lite konstigt, nervöst och pinsamt och att du fasar för att ALLA ska märka det och att alla ska kommentera. Men vet du, det gör de inte. För tänk efter: alla de där tjejerna i skolan som du vet att har BH på sig - märkte DU första dagen de hade börjat använda den? Alla de tiotals/hundratals tjejerna? För man SER ändå inte sådana grejer hos andra! Vi inbillar oss alltid själva att varendaste kotte studerar en jättenoggrannt varendaste minut, men sanningen är att de flesta är så självupptagna (för upptagna med att skämmas för hur de själva ser ut, fundera om andra ser deras skavanker och komplex osv) för att märka förändringar hos andra. Nåja, kanske om det är någon man umgås med typ hela tiden, eller om någon typ ena dagen är plattbröstad och nästa dag har D-kupa. Men eftersom det här dessutom är något som alla tjejer går igenom förr eller senare, så säger någon något, så säger du bara So what? och stirrar på dem som om det var de som var underliga som tyckte det här var något konstigt att anmärka på ;) Och så är ändå de flesta kommentarer om andras utseende undermedvetet menade för att få bort uppmärksamheten från ens egna brister eller försöka framhäva sina egna fördelar, så kom ihåg det!
Eventuellt kommer killen du gillar att lägga märke till dina "nya" bröst, speciellt om han faktiskt gillar dig tillbaka. Är man förtjust i någon, så lägger man ofta märke till minsta förändring, som en ny tröja. Men för killar i allmänhet är en BH bara ett gigantiskt stort plus, så bekymra dig inte alls för det. Han kommer att gilla det, vi lovar!
Känner du dig lite obekväm ännu (du är ju ovan) så ha en lite tjockare tröja på den här veckan bara. Som tur är så är det ju lite kallare nu igen, så ingen kommer att tänka på det.
Bäst att ta bort push-up-BH:n och ha bara sport-BH när du rör på dig mycket. Dels så nöter de två BH:arna mot varandra, så att push-up:en blir ful på ytan eller får sämre elasticitet, dels så stöder nog en bra sport-BH brösten på ett bättre sätt under träning. Och träna inte med bara push-up, för de är inte alls konstruerade för den sortens belastning. Plus att brösten i värsta fall inte alls hålls inanför BH:n (lite större iaf), så att man får rätta till dem stup i kvarten. Och då går det ju inte så bra att koncentrera sig på bollen eller vad det nu är man gör på gympan. Plus att det ser lite roligt ut när någon i smyg hela tiden försöker putta in brösten i BH:n igen - tro oss ;)
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar över :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott