prickar
09.10.2014
Hejj!sen första gången ja rakade mig (för länge sen) så har de kommit såna röda rakfinnar.nu om ja rakar mig så använder ja nog rakgel men när försvinner dedär röda??ja vet att könshåret är bra mot bakterier och så så nu rakar ja mig inte så ofta.De kliar alltid efter att ja rakat och så ibland såhär annars oxå ! Fast nästa gång ja rakar mig blir väl när ja förlorar oskulden;) xoxo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.10.2014
Hej!
Vet du vad? Din fråga är vår 9.000:e fråga!!! Whoop, whoop!!! Tyvärr vinner du inget för det, men vi på Decibel är jätteglada och jättestolta över att vi fått så många som niotusen frågor hit :D
Vår specialungdomsinformatör Tessi (hälsovårdare och sexualrådgivare) kommer att svara på din fråga så fort hon bara hinner :)
Nu ska vi fira att vi spräckte 9.000 med chokladkaka :D
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
"Rakfinnarna" är egentligen inflammerade hårsäckar, och de brukar förbli röda tills inflammationen har lagt sig. Då man rakar sig blir det ju lätt pyttesmå sår precis vid hårsäckarna (eftersom de står upp pyttelite från huden). Och då "ventilationen" i underlivet blir sämre (p.g.a. att håret inte längre finns) så blir de små såren lätt inflammerade med röda prickar som följd. Ibland försöker de små såren växa ihop - med den påföljd att de nya hårstråna som försöker komma ut inte slipper upp och även då blir huden irriterad och man får små variga "finnar". Ett sätt att undvika hudirritation och hårstrån som väher inåt är att alltid använda helt rena rakblad och rakskum - men det går sällan att undvika dem helt.
Det är helt enkelt inte meningen att vare sig kvinnor eller män skall vara nakna i underlivet, och jag tycker att det är viktigt att du vet att du inte måste raka dig, inte nu, och inte då du mister din oskuld. Välj istället att mista din oskuld till någon som vet om att det är normalt att flickor har hår mellan benen.
Liselott sitter och skriver på ett blogginlägg om rakning - så håll utkik efter det så kanske du får goda råd och idéer därifrån.
Kramar
Tessi