Raka mej eller ej?
09.10.2014
Hej decibel!
Jag var ute med några killkompisar idag och då hörde jag nör de pratade om hur äckligt det är när tjejer har könshår. Jag blev ju lite stum eftersom att jag inte rakar mig. Jag har inte haft sex men skulle nog vilja ha det när som helst.
Är det någon skillnad om man rakar eller inte? Hur ska man göra det för att få bäst resultat? Är det farligt att raka sej? fanny

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2014
Hej,
Ja, det finns väldigt mycket åsikter om könsbehåring just nu. Generellt kan man kanske konstatera att det är ganska vanligt att flickor rakar sig - men om det är förnuftigt eller nödvändigt är en helt annan fråga. Jag tror att dina killkompisar försökte låta som att de var lite mer erfarna än de egentligen är. För med tanke på att de antagligen är ungefär i samma ålser som du så tvivlar jag faktiskt på att de har så mycket erfarenhet av kvinnliga underliv IRL.
Om de enda erfarenheter man själv har av sex kommer från att titta på (dagens) porrfilmer så kan det säkert kännas främmande att se ett kvinnligt underliv med hår på - eftersom de flesta porrfilmsunderliv är helt rakade. Tyvärr (jag säger faktiskt tyvärr, för jag tycker att det är ganska sorgligt) så finns det alldeles för många osäkra flickor som tror att de måste raka sig för att de skall duga. Medan sanningen ju är att håret finns där av en anledning och tjänar ett syfte.
Det kan hända att killar p.g.a porrfilmer o.s.v. är vana vid att se rakade underliv och tror att de föredrar det, men det är tjejerna själva som upprätthåller denna trend genom att fortsätta raka sig. Nu menar jag inte att alla kvinnor skall gå omkring med ett megabuskage mellan benen av principskäl, men jag tycker att det är viktigt att man får välja själv. Många flickor rakar sig för att de själva tycker att det ser "städigare" ut. Att raka sig eller trimma sig delvis kan vara helt ok, men eftersom håret i underlivet växer där av en anledning så är det inte alltid så fiffigt att raka bort allting.
Håret runt könsorganet är ämnat att hålla temperaturen och fuktigheten på en så jämn och "normal" nivå som möjligt. Håret fungerar alltså som en ventil som skall förhindra infektioner. Om man tar bort all ventilation och luftcirkulation blir det varmare och fuktigare och då växer alla bakterier mer vilket ökar risken för infektioner och dålig lukt. Dessutom löper man risk för infektioner i huden, med inflammerade hårsäckar och hårstrån som växer inåt som följd. Och varken röda prickar eller infektioner i underlivet är speciellt sexig.
Kanske kan man försöka finna någon sorts gyllene medelväg i dethär - att man rakar/trimmar sig lite grann - så att ventilationen finns kvar men att man ändå ser "städad" ut? Det viktigaste då man rakar sig är att rakbladet är alldeles rent, och att man använder rakgel/skum för att undvika irritation i huden. Man kan även använda speciella "after-shave" produkter som är anpassade för huden i underlivet. Dessa produkter brukar finnas att köpa vid större apotek och varuhus. Som exempel på en medelväg kan man t.ex. raka sig vid troskanten och klippa håret lite på blygdläpparna, men ändå lämna några cm långa strån, så att luften ändå cirkulerar men man inte ser lika vildvuxen ut.
Jag tror hur som helst inte att någon av dina killkompisar egentligen tycker att det är "äckligt" när kvinnor inte är rakade, utan att det är någonting de tror att det förväntas att de skall säga. Det går ju att testa - för det växer ju ut igen om det skulle visa sig att du inte tycker om det. Och jag kan lova dig att människor har haft sex i alla tider, och har det fortsättningsvis, även om de inte rakar sig. Och oavsett om du bestämmer dig för att raka dig eller inte så tycker jag att det viktiga är att du bestämmer själv.
Många kramar
Tessi