Raka sig?
07.04.2014
Hej Decibel! Jag har länge gått och funderat på denna fråga, och inte blivit något klokare med tiden. Men iallafall jag undrar om det är vanligt att tjejer rakar sig där nere? :) -

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.04.2014
Hej!
Njo, det är nog rätt vanligt. Nu har vi inga färskare siffror än från 2010, men då var det ca 40 % av de kvinnor som hade svarat på en undersökning att de rakar bort allt könshår, pubeshår mellan benen. Inte lika vanligt bland yngre tjejer (typ 14 och yngre) och inte heller sedan när man varit ett längre tag i ett förhållande eller fått barn - då slutar man nog bekymra sig om hur man ser ut mellan benen. Både för att det är för värdsliga saker och onödiga saker för att lägga tid på och dels för att det för de allra flesta faktiskt följer en massa problem med att raka bort allt könshår. De vanligaste besvären av att raka/vaxa/epilera bort könshåret är röda nippror, inflammerade talkörtlar och hårstrån som börjar växa inåt. Sedan blir det lätt skavsår av den utväxande stubben och svidande röda fläckar av fukt som stannar på huden (svett mm). Tjejer med rakade underliv får oftare svampinfektioner, bakterieinfektioner, blir lättare smittade med könssjukdomar (för det blir små sår där de rakat och i såren smittar det lättar) och får mera flytningar. Det låter inte speciellt fräscht, nä.
Ändå är rakade underliv en trend här i trakterna just nu. Allt fler killar börjar också raka bort allt könshår eller åtminstone delar av det. Vi får hoppas att de här trenderna går över, precis som de gjort tex i Norge, men än så länge tror de flesta tjejer att de flesta killar tycker att det är osexigt och ofräscht med hår mellan benen. Det har liksom bara blivit en dum ovana som sprids från en osäker tjej till nästa som så gärna vill vara en viss kille till lags. Och killarna har sett så mycket porr att de på riktigt tror att det är så en tjej ska se ut mellan benen för att det ska vara "rätt". Enligt vissa teorier kommer den här trenden just från porrfilmerna - precis som en massa numera supervanliga komplex för att man inte ser ut som en porrstjärna mellan benen (eller typ snoppen för killarna och brösten för tjejerna). Enligt vissa är det lite pedofil-stil att vilja att tjejer ska se ut som småflickor mellan benen. Andra igen anser att det blivit vanligare men rakade underliv för att det blir allt vanligare att ge varandra oralsex.
Hursomhelst är det nog inte speciellt smart att raka bort precis varendaste hårstrå. Speciellt inte för killarna för könshåret fungerar som luftkonditionering för testiklarna för dem. För att spermierna ska må bra måste testiklarna ha det en grad kallare än resten av kroppen och utan håret som skyddande luftkudde kan det bli för varmt.
Läs mera om det här i blogginlägget "Det är INTE fräscht!" Det råkar vara det absolut mest lästa av våra inlägg, för det är många som funderar på det här med raka eller inte nu.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna