Rött under brösten
13.04.2014
Under mina bröst är det helt rött och luktar typ som filmjölk ungefär, unket kan man säga, där flagar jag också. Sen har jag röda prickar på brösten och mellan brösten, så har det varit sen november ungefär, vad kan det bero på och vad kan man göra åt det? G

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
16.04.2014
Hej G!
Nu är vi lite förvirrade eftersom du klickat i att du är en kille. För killar är just det här problemet rätt ovanligt, ifall de inte är överviktiga eller har "kvinnoliknande" bröst, som hänger så pass att det blir hud mot hud under brösten. För tjejer är det desto vanligare. Vi gissar att du är tjej och bara klickade fel, men oavsett så gäller de flesta råden både killar och tjejer med det här problemet.
Har man inte BH, så är det här ett rätt naturligt problem då ormådet under brösten egentligen då är det enda stället på kroppen där det är hud mot hud hela tiden (mellan benen eller armarna har man ändå oftast kläder). Hud mot hud både skaver och framförallt blir varmt och svettigt under långa perioder. Det gillar inte huden, så därför blir den lätt irriterad och flagar, börjar svida och blir röd. Just röda prickar är inte heller ovanligt just på grund av det här, talgkörtlarna blir irriterade. Det kan vara likadant i grenen och underlivet ifall man tex inte torkat ordentligt eller har kläder som gör att huden inte kan andas - speciellt om man rakat bort allt könshår. Har man BH så kan den i sig också orsaka det röda, irriterade, flagande och prickiga, eftersom den dels kan skava, dels så kanske den inte sitter rätt (och därför blir det hud mot hud under bysten), dels kan tex en vadderad spetsBH göra så att huden inte kan andas och dels kan den tynga ihop brösten för mycket så att det blir hud mot hud mellan brösten.
Börja med att tvätta under brösten - och framförallt BH:n. En smutsig BH kan göra det värre, till och med orsaka det här i och med bakterier som inflammerar talgkörtlarna i huden. Men för starka sköljmedel i klädtvätten (eller att man inte sköljt ordentligt när man tvättat BH:arna för hand) eller för stark duschtvål kan också ge irriterad hud eller till och med allergiska reaktioner. Smörj sedan med tex Bepanthen, receptfritt från apoteket, och försök sedan att lufta brösten så mycket det går. Ligg på rygg eller sida utan BH när du tex ser på TV på kvällen och sov aldrig med BH (inte med underkläder heller, framförallt underlivet behöver andas!). Att köpa en BH som verkligen sitter rätt är också bra (kolla våra instruktioner vid BH-köp på infosidorna om det).
Försök med det här först. Blir det inte bättre så uppsök läkare för att få mera läkande salvor för det här. Men redan tvätt med en mild tvål, Bepanthen, en bra BH och luft borde hjälpa redan på ett par dagar.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna