Samlagssmärta
30.01.2024
Hej,
Jag har problem med samlagssmärta och undrar vart jag ska vända mig. Det är väldigt jobbigt. Har ringt till gynekologiska polikliniken vid VCS många gånger men inte fått tag på nån. Vad jag förstått måste man också ha varit i tidigare vårdkontakt då också. Ska jag ringa vårdbedömningen? Men det känns lite konstigt… Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.02.2024
Hej,
Jag tycker precis som du att detta är någonting du skall kolla upp hos en gynekolog, så att hen kan ta ställning till vad det beror på. Börja med att boka tid till en gynekolog via preventivrådgivningen, som vid behov sedan kan skriva en remiss till gynekologiska polikliniken. Jag tror inte att du behöver oroa dig över att det skulle vara någonting farligt, men det finns anledning att utesluta t.ex. endometrios eller andra diagnoser (beroende på vilka andra symtom du kan tänkas ha).
Jag vet inte om du har fyllt i en ansökan om byte av hälsocentral så att din "egen" hälsocentral är på orten där du bor, men eftersom du bor så pass lång ifrån din hemkommun så borde du hur som helst ha rätt till preventiv hälsovård på den ort där du bor så jag tycker att du skall ringa till preventivrådgivningen och boka en tid. Det är viktigt att du får hjälp så att man kan utreda vad problemet är och hur det kan åtgärdas.
Kram,
Tessi