Sjukt små bröst!
28.12.2014
Hej jag är en tjej på 17 år. Och har ett väldigt stort komplex över min kropp och de är mina bröst. Dom finns verkligen inte. Har minsta storleken på bh:S och min syrra som är 13 har större än mig?? Är ganska smal i övrigt, men de beror inte på någon ätstörning eller så, har varit det hela mitt liv och har alltid haft svårt för att gå upp i vikt. Vill ha åtminstone lite större bröst..ligger jag mer på rygg kan man lika gärna tro att de är en kille som ligger där.
Kan inte ha bikini eller bada bland folk. Och ska man bada med klassen är jag hemma. Vet inte vad jag ska göra. Finns de nån chans att de kan växa mer? Eller är de kört..
Trivs inte

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.12.2014
Hej!
Ibland är det så att man börjar kika noggrannare på något i sig själv så pass mycket att man inte längre tycker att det är bra, utan börjar hitta fel i stället. Det gör säkert alla med stor sannolikhet om man hela tiden tänker och speglar på en viss kroppsdel -hurdan den är och hurdan den borde vara. Det här med utseende och bröst är just sådana som flickor ofta hakar upp sig på -det finns ju idag väldigt mycket press på hur man ska se ut och alla reklamer och kataloger representerar en viss sorts kvinnotyp -som om den skulle vara den ända rätta. Det är då bra att komma ihåg att t.ex. de oftast är retucerade (alltså tillfixade) bilder, som inte har något med sanningen att göra. Kvinnorna har en massa makeup och någon ”tekniknörd” tar bort finnar och födelsemärken med delete -knappen, breder ut lite vid brösten och tar bort från magen...
Det hur länge brösten växer är individuellt. Man brukar säga att flickor kan ta en titt på sin mamma och få en liten aning om hurdana bröst hon får. Ibland kan man också ärva bröstens storlek och form av någon annan släkting. Kan också vara att syskon inte har helt likadana bröst. Den ena kan vara större uppe och den andra nere. Det hur stora bröst man har, har ändå inget med självkänslan att göra egentligen för det finns sådana som har stora bröst som mår dåligt med sig själv också -därför är det faktiskt så att sexiga kvinnor inte är sexiga (det vill ju de flesta vara, inte sant) p.g.a. storleken på sina bröst utan för att de har en bra självkänsla. De mår bra i sin kropp och framhäver sina bra sidor. Om man inte har stora bröst kan man ju ha en fin bak istället, vackra ögon eller len och fin hud. Försök att koncentrera dig på sådant som du tycker om i dig själv i stället alltså! Tänk på filmstjärnor/sångerskor som t.ex. Sandra Bullock, Gwen Stefani, Gwyneth Paltrow och Demi Moore, de har inte stora bröst men är hur snygga som helst, inte sant!?!
Man kan inte få brösten att växa mera än vad naturen har tänkt från början, men man kan leva hälsosamt, t.ex. inte röka, äta bra, för att kroppen kan mogna i sin egen takt. Du är inte ensam om att ha komplex om kroppen. Vi har här på Decibel skrivit flera sidor om komplex, just för att vi har fått så många frågor om dem, så gå gärna sen och läs dem själv också. Det är lätt att tycka om/älska någon som har bra självkänsla. Man kan tänka att någon är supersnygg, men om man märker att den personen inte trivs i sig själv, verkar hen inte lika fin längre. Lär dig älska dig själv och din kropp. Du är fin och har säkert också något som du tycker om i dig själv också -lyft fram dem. Satsa på sånt! Det passar dig perfekt och du är vacker!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny