Skinnflik
26.11.2014
Hej decibel!
Det är jag igen som frågade om min "vårta" i analen. Jag har inte varit till någon läkare, men jag vet att det är en skinnflik. Men nu vill jag veta hur läkare tar bort skinnflikar. Gör det ont? Hur länge tar det? Syns det efteråt? osv. vill veta allt!
Tack :) Hemlig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2014
Hej.
Det är svårt att svara på din fråga eftersom jag inte vet några detaljer. Det första du får tänka igenom är varför du överhuvudtaget vill ta bort skinnfliken?Är den i vägen eller irriterar den dig bara rent kosmetiskt?
Om du har beslutat dig för att du vill ta bort skinnflikarna så får du börja med att boka en läkartid så att en läkare får undersöka dig och säga sin åsikt. I de fall där skinnflikarna opereras bort blir patienten först bedövad. (vilken bedövning som används beror på t.ex. skinnflikarnas läge eller storlek). Då området är bedövat skär läkaren bort hudflikarna. Efter det sys såret antingen ihop eller lämnas öppet (det kan lämnas öppet bl.a. för att det inte skall bli knepiga ärr precis vis ändtarmsöppningen). Såren brukar läka fint på några veckor.
Själva ingreppet gör ju inte ont p.g.a. bedövningen, men efter att bedövningen har släppt kan man säkert känna av det eftersom det ju finns väldigt mycket nerver i detta område. Det är viktigt efter operationen att man inte får hård mage för att man inte skall behöva krysta så mycket då man går på toaletten. För att avföringen skall hållas mjuk kan man ta hjälp av olika mediner eller tänka noga på vad man äter.
Men första steget för dig är nog att boka en läkartid så får ni fundera tillsammans på vad som behöver göras.
Hälsningar
Tessi