Slemmigt värre!
15.01.2014
Hej! Jag har jättemycket flytningar! Brukar oftast inte ha så värst mycket, men nu på sistone är det mycket och jätteslemmigt. Är det normalt? tjejen

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.01.2014
Hej!
Gissar vi rätt att flytningarna redan har minskat av igen? Se, det är vanligt att man får mycket mera flytningar just dagarna runtikring ägglossningen. Det är för att eventuella spermier lättare ska kunna ta sig fram till livmodern då. Då blir många tjejers flytningar både segare och slemmigare, vissa kan nästa liksom dra ut långa trådar (som smält ost fast geleéaktiga) och det blir jättehalt att torka efter ett WC-besök ;) När de slemmiga flytningarna torkar kan det bli lite klumpar eller mera vitt än vanligt i trosan.
Hursomhelst ska du i så fall inte göra något speciellt alls. Börja INTE ha trosskydd dagarna i ända, det mår underlivet inte alls bra av. Då börjar det nog producera bara mera flytningar för att försöka skydda underlivet mot det kvava och varma och skavande. Börja inte heller tvätta oftare, för då tvättar du bara bort slidans naturliga skydd - vilket underlivet igen måste försöka kompensera för genom att producera ännu mera flytningar. Tvätta alltså inte mer än högst en gång om dagen och bara med vanligt vatten.
Rikliga flytningar kan annars vara ett tecken på att något är på tok i underlivet, som svampinfektion eller en könssjukdom - men då oftast med andra symptom också. Om flytningarna inte luktar direkt illa, om det inte kliar, svider eller är rött och irriterat och om flytningarna inte är missfärgade, så är det högst troligen bara ägglossning, alltså.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna