SNABBT SVAR, TACK!
31.07.2014
Hej...jag hade sex för första gången ungefär 2 veckor sen. Och lite minde än en vecka sen hade jag sex för andra gången med samma pojke. Båda gångerna utan skydd. Jag vet verkligen hur dumt det var men man blev lixom "caught in the moment" Något jag aldrig kommer göra pånytt. Det är ju lätt att vara efterklok men jag har nog verkligen lärt mig en läxa nu.
Anyways fick min mens några dagar sen (thank god) Men idag märkte jag hur det sved i underlivet mest om jag typ går känner jag av det eller rör stället. Jag försökte se och märkte att jag hade typ sår eller mer liknande ett "rivmärke" inne i vaginan, typ nära "hålet" (sorry, har inte riktigt demhär kvinnliga könsorgans termerna på klart)
Förståss blev jag ju jätte paranoid och misstänker att det är en symptom på någon könssjukdom eller något, eller svider det på grund av att jag kanske inte var tillräckligt upphetsat och våt ocha att det typ hade tärit på slidan?
Och vad ska jag göra nu, läker det av sig själv? Tror ni dethär är allvarlgit? överreagerar jag?
Har inga andra "symptomer"... så långt jag vet iallafall.
Skulle sådär annars också vilja fara till gynekologen eftersom att det rekommenderas efter första sexdebuten. Men jag har ingen aning om något inom den frånten. Alltså vad ska jag göra för att få en tid? vart ska man kontakta? Kan jag gå dit själv fast jag är underårig, skulle helst vilja slippa konversationen med min mamma...
Tack så jätte mycket för denhär sidan och för er hjälp, ni är guldvärda!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.08.2014
Hej, bra att du skrev hit :)
Det låter som att du fått något litet sår eller rispa i slidan. Borde inte vara något farligt, ganska vanligt efter samlag. Men du har rätt i att det skulle vara bra att du gick på en gynekologisk undersökning, dels för att kolla att allt är som det ska och dels för att du nu kanske kommer att behöva ha någon form av preventivmedel. Du kan läsa mera om de olika preventivmedlen HÄR. Det bästa skyddet mot könssjukdomar är ju kondom, men även p-piller har sina fördelar. Om du kommer att ha tillfälliga förbindelser skulle jag rekommendera båda två så är du skyddat både mot könssjukdomar och från att bli gravid. Om du har en stadig partner är p-piller kanske det bästa alternativet. Men allt detta får du diskutera med en hälsovårdare som kan ge dig råd och ni kan bestämma vad som skulle passa bäst för dig. Alla kan inte äta p-piller heller.
För att boka tid så ringer du till ditt Hvc, säger att du vill boka en tid till gynekologisk undersökning och så vill du diskutera olika alternativ för preventivmedel. Då får du en tid till en person som är expert på allt detta och kan ge dig bra råd.
Din mamma behöver inte vara inblandad alls i det här. Skolan börjar ju snart också och skolhälsovårdarna brukar kunna hjälpa till med sånt här, så om du orkar vänta nån vecka till så är det kanske enklast att gå via skolan. Men kom ihåg att skydda dig under tiden, använd kondom!!! Det får inte vara så bråttom att man slarvar med både sin egen och sin partners framtid för att inte tala om det eventuella barn som kan komma till.
Du har fått din skrämseldos och borde ha lärt dig att vara mera försiktig till en annan gång ;)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna