Spricker
16.02.2015
Hej! Jag skulle vela få ett svar så snabbt som möjligt! Det är så jag tror jag har en svampinfektion. det har under några dagar nu kliat som kring slidöppningen och så såg jag i förrgår och igår att jag hade konstigt "gryniga" flytningar. Alla gånger jag varit på wc har jag liksom "kliat" med pappret fast jag vet att man inte borde det kanske men det var så skönt att äntligen få klia.
Idag fick jag min mens och på sammagång har det blivit värre med kliandet och det svider riktigt ordentligt nu också och så tror jag det har spruckit eftersom när jag böjer benen för mycket åt något håll tar det sjukt som attan. Det är riktitgt besvärligt dehär. Vad kan jag göra? Jag skulle hellst inte vela gå till doktorn så gärna huskurer.
Bra tips och råd på hur jag ska glra för att få det att gå över och hur man ska sköta sitt underliv.
Måste tillägga att allt detta kan bero på att jag av någon dum orsak glömde att byta trosor på 2 och en halv dag... :(
Tack på förhand!! :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.02.2015
Hej,
Det låter nog som om du har fått svampinfektion. Symtomen brukar vara, precis som du skriver, klåda kring slidöppningen/i slidan och runt blygdläpparna, gryniga flytningar och ibland kan man även få små sprickor vid slidöppningen. (Men dessa KAN också vara symtom på könssjukdomar, så om du vet att du har haft oskyddat sex så är även detta någonting som måste tas i beaktande) Olika människor är olika benägna att få svampinfektioner, vissa får aldrig det medan andra är känsligare och så fort slidans pH-värde rubbas så leder det till infektion. Det kan vara jobbigt men är inte direkt farligt och hjälp finns att få.
Jag föreslår att du går till apoteket och köper en salva som heter Canesten, den hjälper oftast bra och snabbt mot klådan. Om klådan är väldigt besvärlig inuti slidan kan man försöka med vagitorier (piller som läggs i slidan). Så är det förstås viktigt att vara noga med hygienen - men inte för noga. Det räcker att tvätta sig en gång om dagen och absolut inte med tvål eftersom det torkar ut huden och slemhinnorna och stör den naturliga bakteriefloran som skall skydda underlivet mot infektioner.
De små såren/sprickorna vid slidöppningen kan vara irriterande och smärtsamma men som tur brukar de vara kortvariga och snabbt bli bättre. Under mensen är det vanligt att pH-värdet blir lite rubbat eftersom man hela tiden är lite fuktigare än normalt och t.ex. bindor gör att huden hela tiden hålls fuktig och instängd. Försök att byta binda ofta. Då din mens har upphört så kan det vara bra om du skulle låta underlivet andas och luftas lite, t.ex. genom att sova utan trosor.
Om symtomen inte lättar eller går över trots salva och/eller vagitorier så kan du vända dig till din hälsovårdare som vid behov kan göra en remiss till lab.prover eller vid behov skicka dig vidare till läkare (men det brukar sällan behövas) I de allra flesta fall brukar det räcka med salvan, och den är bra att ha till hands ifall det skulle vara så att du drabbas flera gånger. (Då kan du använda den så fort du känner av symtomen och på så sätt brukar det inte hinna bli så besvärligt.)
Sköt om dig!
Tessi