Står inte ut längre!
20.03.2014
Hej kära Decibel!
Jag har haft återkommande svampinfektion sen förra årets november. Före det har jag aldrig haft några problem med underlivet. Använt menskopp i snart 2 år som jag tvättar noggrant/kokar. Allt har fungerat som det ska men då i november fick jag plötsligt en väldig sveda och klåda i underlivet. Värst är det utanpå och typ 2cm in i slidan. Mest svider och värker det så att jag knappt kan försiktigt heller torka mig efter toa besök.
Har alltså aldrig varit sexuellt aktiv.
Flytningarna var vita, tjocka och geggiga som gammal joghurt.
Hade inte tid att gå till en gynekolog då pga en resa, så jag köpte kräm som skulle sprutas in i slidan och smörjas utanpå. Den hjälpte liiiite i max 10 min, sen var den fruktansvärda svedan tillbaka. :( fick också min mens nästan strax efter och använde menskoppen.
I januari/febeuari började jag känna av en HEMSK rutten fisk-aktig lukt. den pågick i kanske 1-2 veckor och fick byta t.om. Ytterbyxorna varje dag pga. Lukten som lämnade kvar i dom. :S
Och sen plötsligt kom svampinfektionen igen. samma arma besvär. Förra gången tog det en vecka förrän besvären började ens lätta så denhär gången köpte jag en tablett att ta via munnen. Kände av svampen ännu 2 veckor efteråt. ( hann ej till gynekologen då heller....)
Nu för typ 4 veckor sedan började prick samma onda cirkel, först några dagar lukten- sen svampen. Alltid just då jag ska få mens/ har mens.
Då for jag till en gynekolog och pga min mens kunde hon ej ta prover men hon konstaterade tydliga tecken på svamp, skrev ut en skitdyr medecin. 2 förpackningar med 6 tabletter i var, som jag skulle ta på en dag 4 stycken av. Hon sa inte något om återkommande besvär, bara att jag skulle pröva med dom å att dom skulle fungera eller nåt sånt.
En vecka till med ett så in i h*lvete sjukt underliv och sen började besvären lätta.
1 1/2 vecka sen kom lukten igen, på lördag fick jag min mens och strax därefter svamp.
Har ätit upp den resterande medecinen och nu har mensen slutat och har ej använt koppen på ett dygn nu...
Dessutom gör det SÅÅÅÅÅ ont att bara föra in ett finger i slidan då jag har svamp, det är liksom åtstramat. Varför?!! Jag är annars ganska töjbar där och får lätt in flera fingrar men nu går det inte alls. Känns som om jag skar med en kniv i öppningen.
Vet inte fan vad jag ska göra.
Var ju till en privat gynekolog och det blev att kosta över 100 euro så har inte råd att gå dit pånytt... Och mamma vill inte att jag ska gå till nån sämre/ att jag ska gå igen nu. Blir så dyrt för ekonomin.....
Såå... Vad ska jag göra? Beror svampen på lukten (bakteriell vaginos??), eller nåt med hormonerna i denna ålder?
Har tänkt köpa såna tabletter som ska föras upp i slidan och låta verka, så att de jämnar bakterierna och surheten där... Kan det möjligen förhindra att jag får svamp?! Alltså att jag behandlar mig med det medesamma då jag känner av lukten?
Har försökt allt med att sova utan trosor och inte tvätta med tvål...osv.
Snälla snälla decibel, behöver ett snabbt svar!!!!!! :( Den döende
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
24.03.2014
Hejsan!
Du har nu hamnat in i en riktigt ond cirkel med dethär :(
Det är troligtvis nog frågan om bakteriell vaginos. Den brukar komma gärna nära eller under mensen om den kommer. Dina besvär beskriver nog detta.
Jag vet nu inte vilken medicin du fick av läkaren, men troligtvis någon sorts antibiotika??
Balansen i slidan är förstört för stunden, och viktigt skulle vara att få den återställt.
Om du inte har möjlighet att gå till gynekologen, köp från apoteket VAGI-C, dessa är vagitorier, som återställer ph-balansen i slidan och jobbar mot bakteriell vaginos. Paketet innehåller vagitorier för sex dagar, som sätts i slidan på kvällen. Dessa bör användas minst i sex dagar, så du kan ta en paket till om det behövs. Ta även en Diflucan-kapsel (tas via munnen 1 st.), fås utan recept på apoteket.
Köp också Ceridal-hudolja/intimolja. Smörja slidan med oljan i flera veckor varje morgon, varje kväll, samt alltid då du tvättat underlivet.
Lämna bort menskoppen tills slemhinnorna i slidan återställt sig helt och hållet och alla symtom är borta!! Använd vanliga bindor/trosskydd i den storlek du behöver. Lämna allt bort till natten, ta en handduk under rumpan som skydd. Duscha underlivet enbart högst 2ggr/dag, enbart med vatten.
Dina slemhinnor har fått en ordentlig "stöt" nu med allt detta, och det kan ta nån vecka innan allt känns som vanligt igen. Försök inte föra något in i slidan förrän du känner dig helt okej igen. Och sedan försiktigt med massor med Ceridal-olja som glidmedel, ett finger i gången.
Om dessa tips inte hjälper, eller dina symtom förvärras, är nog ända alternativet att ta en tid till gynekologen på nytt. Skulle vara bra att göra det då du inte har blödning.
Hoppas hoppas det blir bättre för dig fort!!
Kram, barnmorska/sexualrådgivare Kristiina