Svamp?
20.11.2014
Hej, jag har läst på lite på nätet och kommit fram till att jag kanske har en svamp infektion.. Läste dock att man inte ska ta "medicin" om man inte är säker, men jag har svullna läppar och det kliar som f*n så jag typ inte kan sitta still och så har jag vita smulor i underlivet.. Jag är 15 år och har aldrig haft sex men då jag pullar kommer jag jättefort. Borde jag kolla upp det närmare innan jag köper nån medicin? Nojjiglixom

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.11.2014
Hej Nojjiglixom!
Hm, visst låter symptomen som svampinfektion, men egentligen ja, en läkare borde nog konstatera det innan man börjar behandla med medicin. Men vi vet också att andelen kvinnor som får svampinfektion och som verkligen får det bekräftat innan de går till apoteket och köper receptfria salvor eller vagitorer nog är rätt liten. De här salvorna eller pillren som man tar via munnen är inte farliga i sig (de kanske gör slemhinnorna i underlivet lite skörare av behandlingen, men då hjälper tex olivolja) och hjälper de inte så vet man ju att det inte var just svampinfektion man hade. Sedan finns det också en del "huskurer" som folk säger att hjälper, som att smörja underlivet med surmjölk eller naturell yoghurt (svampbakterierna gillar inte det sura och mjölksyrebakterierna hjälper till att mota bort svampbakterierna). Har du läst vår infosida om Svampinfektion?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott