Svamp
07.05.2014
Hej! Jag ringde till hvc för att boka en tid för att kolla upp mig och jag berättade mina symptom. Jag har vita tjocka flytningar (typ gryniga ibland) som luktar konstigt, och ibland så värker det lite i slidan, och har haft de i cirka 3 månader. De sa att jag skulle gå till apoteket och ta receptfritt medicin mot svamp. Men jag undrar kan man ta medicin fastän man inte är säker på om det är problemet? Iaf, sedan sa det att om det inte hjälper med medicinen så skulle jag få en tid dit där de skulle ta lite olika tester på mig som skulle föras till ett labb, men att det kan kosta rätt mycket. Men är det inte så att det är gratis att kolla upp sig om man är under 18? och om det inte är gratis cirka hur mycket kostar det? tacksam för snabb respons.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.05.2014
Hej!
Hm... Om det var en person på preventivrådgivningen/familjeplaneringen vid HVC du pratade med, så är hon troligen hälsovårdare/barnmorska/läkare där och vet vad hon pratar om - alltså kunde tyda dina symptom för att dra slutsatsen att det troligen är en svampinfektion du har och därför rekommendera receptfri medicin. Vi skulle också ha gissat på svampinfektion. Det heter nog att man egentligen borde undersökas av en läkare eller ta slidsekret-prov för att få svampinfektionen bekräftad före man börjar behandling mot det (man ska ju helst inte behandla något alls utan att säkert veta vad det är man har). Men även om de receptfria medicinerna mot just den här sortens jästsvamp kanske gör slidans slemhinnor lite torra osv, så är det ingen direkt fara med att prova behandla själv först, eftersom hon gav det rådet. Hjälper det inte, så är det troligen något annat och då ska du alltså boka tid för undersökning.
Att ta laboratorieprover för tex testa för könssjukdomar borde nog vara helt gratis för dig - men dyrt för kommunen/staden. Det var säkert det hon menade, speciellt eftersom det troligen "bara" är svampinfektion du har, så försökte hon nog bara undvika onödiga utgifter för dem i dessa ekonomiskt dåliga tider. Det är alltså ingen fara ifall du köper ett av de receptfria medlen på apoteket mot jästsvamp i underlivet. Det finns flera sorter, tex krämer man smörjer på de delar man kommer åt, vagitorium (piller) man för in i slidan och som smälter långsamt där och piller som man tar oralt (via munnen). Kolla alltså på apoteket.
Här kan du tills vidare läsa mera om svampinfektion (vi har inte vår faktatext riktigt klar än), http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Svampinfektion-i-underlivet/. Där står bla att om man känner igen symptomen kan man behandla själv.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av tidigare frågor&svar om svampinfektion)