Svamp i underlivet
01.12.2013
Hejsan! Några dagar före min mens kommer får jag alltid irritationer och så att de börjar klia och svida i underlivet. När jag har sex med min pojkvän så kan det svida och ibland gör det till och med väldigt ont på ett underligt sätt, det har inte gjort det förr men de här senaste gångerna har det gjort det och det är väldigt svårt att "njuta" av sexet när allt känns så fel där nere. Jag började nyss gå på antibiotika (3 dgr. sen) mot en väldigt kraftig förkylning som jag har och då ha det bara blivit värre. Jag är 100 på att jag har svamp men jag har aldrig vågat göra något åt det. Både min mamma och min storesyster har så att de brukar få svamp så jag antar det går i släktet. Jag skulle säga åt min mamma att jag har det så hon skulle fixa "medicin" mot det men när hon nämnde att man kan få svamp av antibiotika så sa hon att jag skulle säga till när det börja svida och klia så går vi till en gynekolog. det vill jag ABSOLUT inte så nu undrar jag går det att få botemedel mot det utan att gå till en gynekolog för jag vägrar att gå till en sådan, jag har helldre all världens fel där nere än att jag går till en sådan just nu ( jag vet att jag förr eller senare måste gå till en sådan men just nu i den här åldern känner jag mej inte redo)så hur skall jag göra? för jag kan inte ha det så här nå mera.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.12.2013
Hej!
Förlååååt att du fått vänta! Se, det blev lite tokigt när vi hade fått två frågor som hette "svamp i underlivet" tätt på varandra, så vi trodde här i rusningen att det var samma fråga (och att vi alltså redan hade svarat på den). För att det här inte ska hända igen, så har vi bett våra webbkillar lägga in i webbprogrammet en möjlighet för oss att kruxa i när en fråga är helt färdigt besvarad. Men förlåt igen och hoppashoppashoppas du inte kliat och haft jobbigt alla de här dagarna (...usch, nu har vi riktigt dåligt samvete ): )
Att börja klia och svida i underlivet innan mensen kan bero på flera saker. En av dem kan faktiskt vara svampinfektion, även om det är vanligare att få svampinfektion efter mensen i så fall (pga tamponger, för kvavt kring underlivet, miljön i slidan osv). Men nog kan det hända att PH-balansen och miljön i slidan blir annorlunda före mensen och att underlivets eget försvar inte riktigt klarar av det. Då kan svampbakterierna få en chans att "blomma upp" och har man då tex sex eller tvättar för mycket, så blir det såklart värre.
Om det är svampinfektion du har, så borde du samtidigt ha gryniga flytningar, lite som gammal yoghurt som skärt sig, det brukar lukta ordentligt och framförallt alltså klia så in i piiip. Då finns det receptfria mediciner på apoteket, både salvor och vagitorer (piller som man för långt upp i slidan som långsamt smälter där och behandlar liksom inifrån). Orsaken till att det ändå är bra att kolla med en hälsovårdare/gynekolog/barnmorska först är att få klart vad det handlar om, om det är en svampinfektion eller kanske en annan slags infektion som det handlar om. Om det är en annan infektion än svampinfektion kan ett tecken vara att flytningarna luktar illa eller börjar se lite gul/grönaktiga ut.
Enkla tips som kan hjälpa är att undvika tampong vid mens då de kan torka ut slemhinnorna och göra kliandet värre. Använd istället menskopp (som inte på något vis torkar ut slemhinnorna) eller binda. Du kan smörja underlivet med naturliga oljor så som kallpressad olivolja eller mandelolja. Var noga med hygienen, men tvätta inte för ofta! För mycket vatten torkar ut slemhinnorna, så tvätta helst inte mer än en gång per dag med vatten. Om det är obehagligt och tar sjukt då du har sex, så undivk det då det också gör hela saken värre, och påfrestar slemhinnorna ännu mer. Eller se till att använda glidmedel för att göra påfrestningen mindre. Var också noga med hygienen i samband med sex då bakterier kan komma in i slidan till exempel via smutsiga fingrar. Man kan också köpa mjölksyrebakterier från apoteket, eller helt enkelt smörja på med naturell youghurt hemma (mjölksyrebakterier finns också i youghurten).
Om det handlar om en svampinfektion kan man också köpa olika mediciner på apoteket så som salvor och vagitorer. Om det handlar om en infektion kan man köpa Vagi-C på apoteket receptfritt.
Det är jättebra att du kunnat prata med din mamma om det här, och du kan ju alltid be henne att köpa hem mediciner från apoteket. Det är vanligt att få svampinfektioner i samband med antibiotikakurer. Men bra skulle det ändå vara om du slipper till en hälsovårdare eller gynekolog som bättre kan hjälpa dig, och få reda på vad problemet egentligen handlar om. Det är alltid det första besöket som är det värsta, sen "vänjer" man sig... Vi vet att det inte är roligt, men trots det ett nödvändigt ont, så försök övertala dig själv att åka iväg på det första besöket! Det är ju inte kul heller om dessa besvär kommer tillbaka varje månad, så det bästa skulle vara att få veta orsaken till varför det börjar klia före du får din mens, och få reda på vilken medicin som skulle vara bäst för dig. För en gynekolog är ju det här vardagsmat, de gör flera kontroller per dag och bryr sig inte om att man är halvnaken, så tänk på hur många andra som varit där före dig samma dag, så kanske det hjälper mot obehaget något!
Hoppas allt löser sig till det bästa!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lina