Svamp i underlivet
01.01.2024
Den senaste veckan har jag haft bruna flyttningar men jag fingrade mej själv för första gången för ca 1 vecka sedan och då blödde jag. Jag har nått liknande vita små gryn mellan blygdläpparna men har haft det länge ( tror jag). Men har jag svamp? Det luktar lite mera än vad de brukar men inte så det stinker, jag är rädd. Det kliar eller irriterar inte. Jag är heller
inte röd där nere men har jag svamp i underlivet? Stjärna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2024
Hej,
Alltid då man blöder från slidan så kan det ändra lite på slidans pH-värde, så om det kan påverka slidans doft eftersom bakteroefloran förändras. Men om det inte luktar direkt "illa" så behöver du inte oroa dig. Det är inte heller ett typiskt tecken för svampinfektion att flytningarna skulle lukta, utan oftast märker man en svampinfektion för att man får kraftig klåda och tjocka gryniga flytningar.
Jag tror att de vita grynen som du beskriver är helt "vanlig" talg. D.v.s. det fett som bildas av talgkörtlarna för att huden skall hållas mjuk. Det låter helt normalt och talg bildas i alla underliv. Det räcker med att du tvättar ditt underliv med vatten dagligen. Undvik att använda tvål eftersom det lätt torkar ut huden och orsakar mer problem än nytta.
Jag tror alltså inte att du har svamp utan bara att det luktar lite annorlunda för att du har haft lite blödningar. Jag föreslår att du följer med och ser om det "löser sig" av sig själv.
Kram,
Tessi