Svampinfektion?
11.02.2014
Hej! jag undrar om jag har fått en svampinfektion. Föra veckan hade jag jätte mycket klåda i underlivet som sedan blev mer till sveda. Jag tänkte att jag säkert haft för kvavt där nere så jag sov utan underbyxor på nätterna, och nu är klådan helt borta. men istället har flytningarna blivit rikligare, väldigt tjocka och vita och "gummiaktiga". om jag har svamp, går det om av sig självt eller måste det behandlas? kan det vara något annat jag har? är oskuld och har inte haft någon sexuell aktivitet tjejen

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
13.02.2014
Hej tjejen!
Hm, nog låter det ju som svampinfektion. Det kan man få av allt från att ha stressat, ätit för mycket socker eller vitt mjöl, ha haft det för kvavt runt underlivet och från antibiotikakur för något annat - och en massa till, troligen, inte ens läkarna är riktigt på det klara med det här, har vi förstått. Hursomhelst har det oftast inget med sex att göra, även om man nog också kan få det efter sex också, men då har det att göra med irriterade och lite skavda slemhinnor (troligen för att man varit för torr och o-tänd under sexet). Fyra av fem kvinnor får någon gång i livet svampinfektion, för jästsvampen finns naturligt i slidan - den bara får för sig att börja föröka sig plötsligt.
Just kliande och stark/illaluktande lukt är kännetecken på svampinfektion, likaså tjocka och gryniga flytningar. Det händer nog att kroppen kan bota det själv, men inte alla gånger. Egentligen borde man alltid testa eller få underlivet undersökt innan man börjar behandling av svampinfektion, för att veta att det faktiskt är just svampinfektion det är frågan om, även om det finns flera olika receptfria salvor, piller och vagitorer att köpas på apoteket. Men före det kan man alltid försöka hjälpa kroppens naturliga försvar, mjölksyrebakterierna, på traven genom att tex smörja underlivet med naturell yoghurt eller surmjölk. Den innehåller mera goda mjölksyrebakterier och är sur, vilket underlivet behöver för att skydda sig (underlivet har en PH på 3,8-4,4). Forstätt också lufta, tvätta en gång om dagen med varmt vatten (inte mer än det och absolut inte med tvål) och undvik strings och tighta jeans.
Hoppas det går över av sig själv :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena