svider
30.03.2014
Hej, varje gång jag kommer ifrån duchen så kliar och )lite) svider i underlivet. vad betyder det
ps. jag brukar ha papper ofta ist för trosskydd (jag har int mens)
Men det känns lättare och det låter dessutom så mycket när man ska ta på sig ett trosskydd
r

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.04.2014
Hej r!
Troligen svider det efter duschen för att du tvättat underlivet, antingen för hårt eller så med tvål. Man ska aldrig använda något annat än vatten när man tvättar underlivet - och man ska inte tvätta mer än en gång om dagen, helst varannan dag. Tvål torkar ut slemhinnorna och tvättar bort det skyddande lagret som bla innehåller mjölksyrebakterier som ska vara underlivets försvar mot bakterier, nötning, smuts osv. Tex de vita klumparna som brukar komma i vecken mellan blygdläpparna är till för att smörja huden där så att man inte får skavsår, och man kan nog försiktigt tvätta bort dem (annars börjar de lukta illa) men alltså inte för noga. Om slemhinnorna (den mera rosa och glansiga huden) i underlivet blir uttrokade eller irriterade, så svider det, och om de är torra och irriterade så får man lättare infektioner. Hela miljön i underlivet blir lätt i obalans om man tvättar för ofta eller med tvål eller liksom "skrubbar" ytorna mellan blygdläpparna. Då måste också underlivet producera MERA flytningar för att kompensera och försöka återfukta.
Det du kan göra nu är som sagt att inte tvätta så ofta och bara med vatten. Du kan också smörja med en hudolja, aloe vera eller lite vanlig parfymfri bassalva. Just aloe vera lugnar huden. Allt det hittar du på apoteket, likaså ex mjölksyretillskott som hjälper underlivets naturliga försvar. Men som hudolja kan du också använda tex kallpressad olivolja från köksskåpet, den är naturligare, och som mjölksyretillskott funkar också att smörja med surmjölk eller naturell yoghurt. De hjälper också underlivet att hållas surt - det ska vara surare där (PH 3,8-4,4) för att botarbeta bakterier och smuts.
När det gäller flytningarna, så visst är papper bättre än trosskydd, eftersom trosskydd inte andas. Kan inte underlivet andas, så måste det producera bara ännu mera flytningar och så får man ofta också andra problem, som irriterad hud där det lämnat fukt eller till och med infektioner. Bäst vore dock ändå bomullstrosor som du byter när de blir för fuktiga. Och att inte ha jättetighta jeans som skaver och gör så att underlivet inte kan andas. Det kan kännas som att det doftar mera eller är fuktigare i några dagar - en vecka tills kroppen återhämtat sig och blir harmonisk igen.
Hoppas det slutar klia med de här råden :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskans tidigare svar på liknande frågor)