Svider i slidan
12.07.2014
Hej!
Jag har använt yaz ppiller i ungefär 1,5år men sen blev jag lat o glömde att ta piller, så min hälsosyster tyckte jag skulle prova Nuvaring, de hölls inte där så redan efter 1,5 vecka gick jag tillbaka o fick Mercilon ppiller som jag alltså började med mitt i på en karta, hoppade över mensen. Hade sex med mig pojkvän som vanligt, men efter min första mens med mercilon så när vi ska ha sex så svider det något otroligt, bränner precis vid "öppningen", vi har försökt flera gånger men det bara svider o bränner. Nå jag åkte till hälsovårdscentralen där jag skulle gå tiöl en läkare som skulle göra gynekologisk undersökning, men det blev inte till något för det tog så ont att de inte fick in den där plast grejen, vilket aldrig hänt tidigare. Böt även tillbaka till mina gamla ppiller yaz. De sa att jag skulle köpa Canesten salva, har satt 2 ggr per dag nu i ungefär 3 dagar, det har ej blivit bättre o det svider som bara vad då jag sätter den i slidmynningen, även fast de bara sa att jag skulle sätta det utanför, men det är ju ej där som problemet är ju...??
Vad ska jag göra?
myran
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
15.07.2014
Hej, myran. ÅÅÅÅÅH vad vi lider med dig, du kan ju inte ha det sådär, du måste få hjälp!!!
Vi har jätte svårt att ge råd vad du ska göra, eftersom du borde ha fått alla de bästa råden redan då du faktiskt varit på undersökning. Meeeen ibland kan det ju också vara så att man borde komma sig till flera läkare/sköterskor så att man kan få flera personers utlåtande. Det låter ju ganska hopplöst att de inte försökte mera utan skickade hem dig med Canesten...Dessutom verkar det ju som att du haft dehär problemen en tid och provat en hel del som inte hjälpt. Vi har haft några liknande frågor tidigare och sätter in länkar till de frågorna och svaren från barnmorskan gett då. Nu är alla våra hälsovårdar/barnmorske experter på semester så tyvärr får vi inget därifrån nu just :(
Vad vi funderade här på kontoret då vi bollade lite olika ideér var att ev så kan du ha fått torra slemhinnor av att du böt preventivmedel, då får man lättare svamp eller andra infektioner och det kan vara en orsak till att svedan inte ger med sig. Men vi alla tre tycker ändå att du borde gå på en ny gynundersökning, för som sagt var du kan ju inte ha det sådär hur länge som helst.
Ceridal hudolja som man får receptfritt på apoteket brukar våra barnmorskeexperter ofta rekommendera att man kan smörja in i underlivet för att "återfukta" slemhinnorna, om du inte provat det kunde du kanske prova det? Åtminstone kunde det hjälpa så att läkaren kunde göra en ordentlig undersökning utan att det ska göra superont.
http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/tjejens-underliv-och-brost/sveda
Hoppas du får hjälp, hör gärna av dig igen massor med kramar från Sanna, Lena och Angelica