Svider "inne" i underlivet
23.07.2014
Hej!
Då jag stoppar in ett finger i slidan så känns det som om det svider/bränner lite. Inte i början men lite högre upp i slidan (kanske 5-7 cm in?) . Och det försvinner genast så fort jag tar ut fingret.
Kan naglarna "rispa" så det bränner lite eller är det nåt annat?
Har int haft sex eller ngt sånt och allt är som vanligt med underlivet, typ. Fundersam

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
24.07.2014
Hej Fundersam!
Eftersom du inte haft sex (i någon form) så är det definitivt inte frågan om någon könssjukdom. Om du inte heller lider av andra symptom, så som illaluktande flytningar, klåda eller sveda så är det mot förmodan inte heller frågan om någon infektion i slidan (tex svamp).
Svidande/brinnande känslan beror sannolikt på att du inte är tillräckligt upphetsad när du stoppar fingret i slidan. Om slemhinnorna inte är tillräckligt våta och elastiska, kan det bra hända att det känns obehagligt och kanske svider lite när man försöker föra in något i slidan. Det är också möjligt att långa naglar kan rispa och riva lite inne i slidan, så se till att du är försiktig med naglarna.
Något du kan testa är att smörja slemhinnorna lite med någon hudolja, gärna mandelolja eller olivolja från köksskåpet! Undvik också för åtsittande kläder (tex strings). Försök också att "lufta" underlivet så ofta som möjligt, sov tex inte med underkläder. Tvätta underlivet högst en gång om dagen och använd aldrig tvål.
Om svidande/brinnande känslan inte försvinner och det bara blir värre, lönar det sig nog att kolla upp saken hos läkare/barnmorska/hälsovårdare. Annars är det inget att oroa sig för.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna (på basen av barnmorskornas tidigare svar)