syntribera
02.02.2024
Hej jag har alltid onanerat genom att klämma ihop och korsa mina ben, (har gjort det som jätte ung innan jag äns riktigt förstod vad det var) det har alltid varit det skönaste sättet för mig. På sistone har jag dock försökt mera på att fingra mig eller ta på mig själv där nere för att ”förbereda” mig för att göra nått med min pojkvän men märkte snabbt att det inte alls kändes skönt… att röra nått alls där nere kändes bara komstigt och även gjorde ont?! Jag försökte googla om det och tydligen kallas sättet som jag brukar onanera på syntribering alltså att bara krossa benen, det stog också att sånna som är vana att syntribera oftast inte kan komma på nått annat sätt än det och jag undrar om det stämmer? och hur skulle jag kunna börja njuta av andra sätt att onanera eftersom syntribering uppenbarligen inte kommer hjälpa mig att t.ex njuta av sex i framtiden? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.02.2024
Hej,
För vem som helst som är vana vid att uppnå orgasm på ett visst sätt så kan det kännas underligt eller rent av "fel" att göra på ett annat sätt. Du skriver att det för dig känns konstigt eller rent av gör ont då du försöker med någon annan metod. På sätt och vis är det helt förståeligt, men jag tycker inte att du skall ge upp hoppet. Skulle jag ha möjlighet att tala med dig så finns det säkert andra saker jag skulle ge dig som råd om några år, då du kanske är sexuellt aktiv tillsammans med en partner - men i nuläget behöver du mest ta det lugnt och försöka bli vän med beröring.
En stor del av den njutning vi upplever sitter inte i fysiska förnimmelser utan i det som händer i ens hjärna. Du är van vid att onanera genom att pressa samman dina lår och spänna musklerna i ditt bäckenbotten. Men det är inte nödvändigtvis någonting du behöver sluta med för att helt byta ut det mot någonting annat. Risken med att du helt byter ut din tidigare form av onani är just den att det bara känns fel, och att det för dig känns helt osexigt. Försök därför att inte tänka på det som "antingen eller", utan försök att vidga dina vyer på sikt.
Det är troligt att din klitoris är väldigt känslig för beröring eftersom det inte är genom direkt beröring du har kommit tidigare. Så kanske du kan börja med att pressa ihop låren som du gjort tidigare, men att utöver det ameka dig själv med handen samtidigt eller använda en vibrator som du har på låg effekt med t.ex. tyg emellan så att sensationen inte skall vara för stark? Det kan ta lite tid innan man hittar nya sätt att njuta på, och det skall ju inte heller kännas som en jobbig uppgift eller som ett jobb, poängen är ju att du skall njuta. Från t.ex. Citymarket eller Prisma kan man numera köpa sexhjälpmedel, t.ex. vibratorer, och det finns ingen åldersgräns på att köpa dem.
Det finns många saker som känns skönt vid sex med en partner, inte enbart själva orgasmen, och de kan vara saker som är svåra att förutspå innan man har upplevt dem. Har man ett öppet sinne så kan man fortsätta lära sig själv nya sätt att njuta hela livet, både för att man upptäcker nya saker och för att man utvecklas. Givetvis är det inte meningen att sex skall göra direkt ont, så om din partners beröring känns smärtsam eller obehaglig så behöver du meddela det - men man kan inte heller förvänta sig att ens partner skall kunna få en att komma eller veta exakt hur hen skall göra de första gångerna man har sex för det är någonting man förhoppningsvis lär sig tillsammans.
Jag tycker därför inte att du skall låta dig nedslås av att du har läst att vissa inte kan komma på något annat sätt, för det stämmer inte för alla, och ingen vet ännu hur det är just för dig. Försök undvika att stressa över det och ta det ett litet steg i gången. Ha tålamod med din kropp och inför nya sätt att röra vid dig samtidigt som du kan varva med sådant som du redan vet att fungerar. Det är en ganska liten andel av tjejer som kommer genom att enbart ha penetrativt vaginalt sex, sö försök att inte ha orgasmen som målsättning utan först och främst njutning, orgasmen är ett bonus och du vet ju att du i vilket fall som helst kan uppnå den själv om det behövs. I nuläget behöver du bara tålamod och upptäckarglädje :)
Kram,
Tessi