Tampong?
04.01.2014
Hej Decibel! Jagbhar fått flytningar men jag tycker det är jätte jobbigt att använda trosskydd, det fastnar typ i rumpan.. Om jag använder stringtrosor och string trosskydd går det bra men om jag använder vanliga fastnar det i rumpan. Så jag undrar därför om man kan använda tampong fast man bara har flytningar?
Och en annan sak. Har man flytningar typ en gång i månaden som mens eller har man det hela tiden ett tag innan man får mens?
Tacksam för svar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.01.2014
Hej Tacksam!
Hm, att använda trosskydd hela tiden är ingen bra idé, det är inte riktigt hälsosamt för kroppen. Se, när man har trosskydd, oavsett om det är till strings eller vanliga, så hindrar de huden och slemhinnorna i underlivet från att andas och "leva normalt". Där blir också för varmt och i värsta fall börjar då bakterier gro eller så underlättar det för att få svampinfektion. Att ha tampong hela tiden skulle vara rena döden för underlivet, eftersom tampongen dessutom suger i sig den fukt som måste finnas i slemhinnorna i slidan för att de ska må bra och kunna skydda sig. Just därför börjar underlivet också producera mera flytningar om man har trosskydd hela tiden, för flytningarna är liksom underlivets eget renhållnings- och skyddssystem tillsammans med könshåret.
Det blir alltså bara värre av att ha trosskydd/tampong. Så sluta med det. De allra flesta tjejer har inte egentligen sååå mycket flytningar - det kanske bara känns mycket när de nyligen börjat komma, tex någon tid före att man får mens. Jo, det är alltså vanligt att man börjar få flytningar och har det ett tag före man får första mensen, allt från någon månad till något år. Men man har flytningar hela tiden sedan under resten av livet och ofta går det i vågor, så vissa dagar har man lite mer och andra lite mindre. Alla har också mer flytningar (som dessutom ofta är segare och klumpigare) ungefär vid tiden för ägglossningen och då kan det kännas som att det blir klottigt. Och som sagt, har man ovanligt mycket flytningar så tyder det ofta på att något är på tok. Kanske just att underlivet försöker kompensera för att man hela tiden har trosskydd, eller just för att den försöker bota själv någon liten infektion. Om flytningarna luktar direkt illa, är riktigt rikliga eller missfärgade eller grynigt vita och om huden kliar eller är röd, så är det ett tecken på uttorkade slemhinnor, en bakterieinfektion, en svampinfektion eller en könssjukdom.
Tycker du att du blir våt i trosorna av flytningarna, så rekommenderar vi nog bara att byta trosor istället. Du skulle inte vara den enda tjejen som smög in på skoltoaletten och bytte trosor mitt i dagen. Strings är inte riktigt bra, eftersom de hela tiden skaver utan att du rikigt är medveten om det. Och med tighta jeans kan underlivet inte heller riktigt andas som det ska. Typ hipsters-trosor av bomull (naturmaterial är mycket bättre än konstmaterial som spets, eftersom konstmateial inte andas) är kanske bäst. Att sova utan något på underkroppen och kanske ha luftbad (faktiskt lufta underlivet ordentligt) är bra för att hjälpa kroppen att få ordning på flytningarna igen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott