Tar sjukt att onanera
23.09.2014
vaför tar de sjukt att onanera? jag har försökt ha sex med min kille ett par gånger men de tog allt för sjukt så vi slutade. varför tar de sjukt för mej att pulla? jag e oroli att jag sku ha ett fel! ede nå fel på mej? jag är inte heller en tjej som onanerar, har onanerat 1 gång själv. min kille har gjort de ett par gånger. vi har slutat med allt snusk för att det tar för sjukt för mej. hur länge måste jag vänta? eller va ska jag göra? jag blir tillräcklit våt men ändå tar de sjukt! tack i förhand! sötaflickan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.09.2014
Hej
Det är inte så lätt att svara på varför det gör ont för dig att onanera. Jag antar att det du menar är att det gör ont då du försöker föra in någonting i slidan, t.ex. fingrarna? eller gör det ont också då du/ din pojkvän smeker dig?
Jag tror inte att det är något fel på dig. Det jag tror är att du spänner dig, och därför gör det ont då din pojkvän försöker komma in i dig. Att du spänner dig är helt naturligt - det ÄR spännande att ha sex med någon. Ofta kan flickor känna att de inte alls spänner sig utan är helt avslappnade men spänner sig i allafall. Mot dethär finns nog ingen annan lösning än att försöka gå långsamt framåt och bygga upp din egen trygghet och avslappning så pass mycket att det inte gör ont. Naturligtvis kan första gångerna göra ont oavsett hur avslappnad man är men ni behöver ju trots allt inte skynda, ni har ju hela livet framför er så jag tycker att ni skall försöka lägga några veckor till på bara kyssar och smek utan tvång på att försöka genomföra samlag. Sedan, om din pojkvän, eller du själv smeker dig utanpå underlivet tills du är riktigt "beredd" så kan han/du försiktigt försöka föra in ett finger i dig, och då det inte längre gör ont kan ni kanske försöka pånytt med samlag? Men jag tror att tricket är att ta god tid på er och komma ihåg att ni har sex för att det är skönt - inte för att det är en uppgift som skall lösas.
Du skriver inte om du redan har varit till gynekologen. Det kunde vara en god idé för dig att besöka en läkare som kunde undersöka att allting är ok (även om jag är ganska säker på du inte har något fel). Bara du berättar om problemet för läkaren så är han/hon väldigt försiktig under undersökningen och kommer inte att fortsätta undersöka om det t.ex. skulle göra väldigt ont. Du kan t.ex. gå till din skolhälsovårdare så kan hen hjälpa dig att boka en tid.
Var rädda om varann och kom ihåg att njuta, då tror jag att problemet löser sig själv.
Tessi