testa sig
08.10.2014
Hej! Jag hade oskyddat sex för ca en vecka sedan. Sen dess har jag fått typ små mini sår på och kring blygdläpparna. Det klias och är svullet och rött ibland. Kan det vara en vanlig svampinfektion eller nåt värre? Vart ska man gå och testa sig och hur gör man? Går det med ett vanligy urinprov eller? Hjälphjälphjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2014
Hej.
Det kan nog, precis som du säger, bero på en vanlig svampinfektion. Då man har oskyddat sex är det ganska vanligt att spermierna "stökar till" slidans normala ph-värde och då kan man få svampinfektioner. (det är därför det är viktigt att alltid kissa och tvätta av sig, speciellt efter oskyddat sex) Olika kvinnor har olika stor benägenhet att få svampinfektioner, vissa får dem lätt och andra inte. Könssjukdomar brukar inte synas eller kännas så kort tid efter att man smittats så jag tror inte att det är någonting allvarligt i detta fall.
Men för att vara säker så tycker jag att du skall tala med antingen din skolhälsovårdare eller en sjukskötare på hvc som kan lägga remisser till prover åt dig. Vanligast är att ban tar en bakterieodling för att kontrollera om det finns någon av de vanligaste infektionerna. Provet tas med en bomullspinne ur slidan, och du kan ta provet själv på WC på hvc. Det är ingenting att vara rädd för, även om det kan kännas lite obehagligt att tala med någon om så privata saker.
Huvudsaken skulle ju ändå vara att man fick reda på vad symtomen beror på så att du får rätt behandling.
Kramar
Tessi